Jestli bychom si na něco snadno zvykli, je to parkování bezprostředně u budovy naší smíchovské redakce. A k tomu zdarma a ekologicky. Deník Metro si na týden zapůjčil takzvaného hybrida, tedy auto, které jezdí zároveň na naftu i elektřinu. Jeho majitel, soukromá firma, dostal od magistrátu před časem možnost parkovat v modrých zónách zdarma. Respektive za symbolický poplatek sto korun ročně. O tu však zhruba za dva a půl roku přijde.
„Zastavit vydávání zvýhodněných parkovacích oprávnění pro hybridy je podle magistrátu způsob, jak se zbavit administrativní náročnosti. Od jara proto nevydává žádná nová a za tři roky nechá vypršet termín posledního dosud vydaného,“ stěžuje si podnikatel Petr, jenž si nepřál uvést celé jméno. S ním souhlasí řada dalších podnikatelů, které deník Metro oslovil.
Hybridní automobilyHybrid, jejž jsme si zapůjčili, pohání naftový motor v kombinaci s elektromotorem. Pokud zrovna nejede na elektřinu, baterie se nabíjí jízdou. Nepotřebuje tak nabíječku. |
„Je to podlost. Kdybychom věděli, že magistrát postoj k hybridům otočí již po roce, nakoupili bychom do firem levnější benzinová auta či elektromobily,“ dodává Petr.
Majitelé elektromobilů, na rozdíl od hybridů, o parkování za symbolickou stokorunu dosud nepřišli. Rezidenti vlastnící benzinové auto či diesel přitom platí ročně dvanáct set korun. Majitelé a provozovatelé elektromobilů navíc již pár měsíců nemusejí žádat magistrát o vystavení či prodloužení zvýhodněného parkovacího oprávnění. Stačí mít platnou registrační značku elektrického vozidla. Podle webu Parkujujakpica.cz, který upozorňuje na nešvary tuzemských řidičů, byla zvýhodněná nabídka stání pro hybridy od magistrátu velmi krátkozraká. Čestné podle nich není ani měnit pravidla za pochodu.
„Je pochopitelné, že si lidé nakoupili hybridy ve velkém. Parkování zdarma je pro pražské firmy, respektive jejich zaměstnance obrovský benefit, tudíž je jasné, že se rozhodli jít tímto směrem,“ míní tvůrci webu.
Forma zvýhodnění, kterou magistrát pro hybridy razil do dubna, nebrala v úvahu výši emisí u jednotlivých kategorií hybridních automobilů. Tento argument pro změnu pravidel dodnes zmiňuje náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr, podle kterého nejsou hybridy dost ekologické. O zvýhodněné parkování v následujících měsících postupně přijde až několik tisícovek lidí. Podle odhadů se totiž v hlavním městě v současnosti nachází asi šest tisíc hybridních automobilů.