metro.cz

Prahou teď chce být i Beroun. Integrace jede dál

  14:09
Připojení spojů k Pražské integrované dopravě má potkat celý středočeský kraj. „Pořadí určují i peníze,“ říká organizátor dopravy.
Ilustrační snímek | foto: Yan Renelt, MAFRA

Bydlíte ve městě pár desítek kilometrů od Prahy a mysleli jste si, že se k vám hranice metropole nerozrostou ani za dalších sto let? Díky aktivitám organizátora dopravy bude již brzy součástí metropole celý Středočeský kraj.

Do systému pražského integrovaného systému se nedávno připojilo Příbramsko i Benešovsko. Součástí pražské integrované dopravy je krátce i Slánsko. „Ve vazbě na Prahu nás ještě čeká integrace Rakovnicka, Berounska, Mladoboleslavska a zbytku Benešovska. Chybí také část vzdálenějších oblastí Středočeského kraje. Podobně jako na železnici nebo na části linek přejíždějících do Ústeckého kraje již dnes, by měly být do tarifu PID zapojeny i některé linky přejíždějících do okolních krajů,“ říká pro deník Metro mluvčí organizátora dopravy Filip Drápal.

Tisíce naštvaných cestujících

  • Připojení dopravy z Kladenska k Pražské integrované dopravě (PID) mělo ulehčit cestování Kladeňákům do práce v metropoli již koncem léta roku 2017. 
  • Weby i sociální sítě PID tehdy varovaly, že desítky spojů ČSAD MHD Kladno, jež patří pod společnost Arriva, nevyjedou. Situaci web dokonce popisoval jako bojkot ze strany dopravce. Před spuštěním přitom firma slibovala cestujícím lepší cestování v nových autobusech. 
  • Situace se plně stabilizovala až v následujících dnech. Arriva se tehdy bránila, že pro raketově narostlý počet spojů nemá dostatek řidičů. 

Z integrace do pražské dopravy cestujícím vždy plyne řada výhod. Pražské jízdenky je totiž poté možné používat jak v regionálních autobusech, tak i ve vlacích. Díky možnosti nákupu jízdních dokladů pomocí platební karty či přes mobilní aplikaci PID Lítačka se všem také výrazně zjednodušuje nákup jízdenek. „U většiny dosavadních integračních projektů se pak daří rozšiřovat počet spojů a zavádět víkendové spojení i tam, kde dosud neexistovalo. Ale stoprocentně jisté to není, vždy záleží na ekonomice konkrétní oblasti a dohodě mezi jednotlivými městy a obcemi,“ dodává pro Metro Drápal.

Finanční prostředky se musejí podle Ropid vždy rozdělovat tak, aby mohlo být území lépe obslouženo jak v prostoru, tedy i tam, kde nyní spojení chybějí, tak v čase (aby bylo více spojů mimo špičky, večer i o víkendech).

„Vždy ale záleží, kolik peněz bude nakonec schváleno pro konkrétní oblast a co přispěje jednak Středočeský kraj, jednak jednotlivá města a obce. Ušetřit na nové spoje se v některých případech dá odstraněním souběhů mezi autobusy a železnicí nebo úpravou linkového vedení. Přestupem se pak nahradí některá málo požadovaná přímá spojení a obecně lepší koordinací linek mezi sebou. Ty jsou pak ve společném úseku časově koordinovány tak, aby nejelo v jeden okamžik několik autobusů a pak dlouho nic,“ popisuje Drápal.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek