metro.cz

Pozor! Tramvajím to na listí klouže

  5:46
Podzim je pro řidiče MHD složitějším obdobím. Někdy hůř dobrzďují, jindy nestaví vůbec.
Ilustrační snímek | foto: Leila Hamdanovápro iDNES.cz

Déšť, šero a hromady spadaného listí motajícího se pod nohama. Tak vypadají podle mnoha Pražanů typické překážky podzimních procházek v hlavním městě. Pro řidiče tramvají však nástup tohoto ročního období znamená mnohem větší komplikace. Jak upozorňuje organizátor dopravy Ropid na svém Facebooku, tramvajákům se začíná hůře brzdit.

„Na spadaném listí, nebo když začne pršet, to může tramvajím pořádně klouzat a i zkušený řidič má co dělat, aby je zkrotil,“ píší zástupci Ropid na Facebooku. Upozorňují také na fakt, že ne všechny vozy mají povinnost zastavovat v každé zastávce. Proto je před vstupem do kolejiště lepší se ujistit, že tramvaj stojí.

Počet usmrcených chodců v pražských ulicích roste

  • V loňském roce zemřelo na pražských silnicích 31 lidí. Z toho bylo 25 chodců, osm z nich zemřelo při srážce s tramvají.
  • Brzdná dráha prázdné tramvaje, která jede padesátikilometrovou rychlostí, činí 42 metrů, při zatížení pak ještě více. Osobní vůz stejnou rychlost ubrzdí na necelých 13 metrech. Řidič tramvaje se ale nemá šanci překážce vyhnout.
  • Zaměstnanci dopravního podniku začátkem léta namalovali na nejfrekventovanější a nejnebezpečnější úseky pro střet chodce s tramvají výstražné siluety. Podobné je možné vídat na místech činu ve starších detektivních seriálech.
  • Obrysy „nebožtíků“ už mírně vybledly. Najdete je například na I. P. Pavlova, Karlově náměstí, Palackého náměstí, Národní třídě, Staroměstské, Malostranské, Palmovce či Floře. 
  • K vidění jsou i na Želivského, Hradčanské, Dvorcích a také u Anděla.

Loni zemřelo na pražských silnicích 25 chodců, z toho osm z nich po srážce s tramvají. „Proto před tramvají přecházejte až v okamžiku, kdy se ujistíte, že opravdu zastaví. Těch pár vteřin za to stojí,“ dodává Ropid.

Podzimní dny, kdy je šero dříve, nejsou příjemné ani pro řidiče autobusů. Podle řidičky Pavly Kápičkové, která se zapojila do diskuse o brzdění, si někteří automobilisté nedokážou zvyknout na fakt, že autobusy nezastavují v každé zastávce. „Minulý týden se mi stalo dokonce dvakrát, že jsem zastávkou na znamení autobusem projížděla, ale řidič jedoucí za mnou si myslel, že budu stavět. Začal mě předjíždět, i když proti jel automobil. Oba jsme museli zastavit, aby se ten blb ještě vešel,“ píše Pavla Kápičková. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek