metro.cz

Soumrak elektrokoloběžek. Ztrácejí podporu vedení města

  10:05
Opilý cizinec na vozítku srazil v centru ženu. Praha nyní hrozí vypovědí memoranda.
Pražané umějí zaparkovat koloběžky i správně. | foto: Metro.cz

Populismus, náhoda, nebo jen pouhá shoda okolností? Tak se v těchto dnech začíná hovořit o postoji vedení hlavního města ke sdíleným koloběžkám. Magistrát byl totiž až donedávna s jejich provozovatelem – společností Lime – zadobře. Jejich vztahy navíc stvrzovalo podepsané memorandum o rozvoji služeb sdílených kol. Teď ale vedení metropole otočilo a chce dohodu zrušit. Stalo se tak brzy poté, co na Václavském náměstí najel opilý cizinec na koloběžce do skupinky turistů.

„Nejsme zastánci žádných represí, ale faktor bezpečnosti Pražanů a dalších návštěvníků hlavního města je pro nás zcela zásadní. V době, kdy bylo memorandum uzavřeno předešlou radou, nebyl ten problém tak velký jako teď,“ odůvodnil rozhodnutí primátor hlavního města Zdeněk Hřib a doplnil, že magistrát reaguje také na apel Prahy 1. Největším kritikem Lime byla přitom Praha 2, která má v plánu na firmu podat trestní oznámení.

Mezi stížnostmi se podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra nejčastěji opakuje především jízda po chodnících, špatně zaparkované koloběžky a jejich půjčování lidem pod vlivem alkoholu. Se společností Lime se proto chystá v nejbližších dnech vyjednávat. O záměru vypovědět memorandum uzavřené za předchozího politického vedení firmu podle informací tiskového odboru magistrátu již informovalo. „Se společností Lime jsem hledal cesty, jak by mohli Pražané koloběžky využívat, protože to může být v budoucnu skvělý nástroj k doplnění veřejné dopravy pro jízdu od domu k domu. Bohužel takový model nás teprve čeká,“ dodává Scheinherr a upozorňuje, že první podmínka, již chce požadovat, bude povinné pojištění odpovědnosti, aby byl při incidentu zraněný hned odškodněn. „Trvat budu i na homologaci koloběžek, aby byly způsobilé pro jízdu na silnici, a chci vyřešit i podmínky pro parkování koloběžek,“ doplňuje Scheinherr.

Kdo by měl z vyjádření náměstka pro dopravu pocit, že výpověď memoranda s Lime nutně neznamená rozkmotření s touto společností, nemýlil by se. Provozní manažer Lime Ondřej Široký se totiž nechal slyšet, že má firma již pro Prahu nachystanou novou dohodu. Ta má zahrnovat nezbytné požadavky na zlepšení situace v Praze a dát pravidla pro bezproblémové fungování jejích služeb.

Proti elektrokoloběžkám se před pár dny vyhranilo také ministerstvo dopravy. Pro jejich provoz totiž platí různá pravidla a podle zákona mohou být považovány za jízdní kola, ale také za motorová vozidla.

Právě k této problematice vydalo ministerstvo konečné stanovisko. Z něj plyne, že elektrické koloběžky nesmí jezdit po chodníku, maximální rychlost nesmí přesahovat dvacet pět kilometrů za hodinu a po dosažení této rychlosti by se měl motor vypnout. Výkon by neměl být vyšší než jeden kilowatt. Těmto podmínkám se chce firma Lime, jež v metropoli působí již více než rok, v nové dohodě s hlavním městem přizpůsobit. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek