metro.cz

Primátor a koloběžky. Jde o chytrý tah, tvrdí marketingový expert

  5:48
Další promyšlená hra o přízeň Pražanů je tady. Alespoň podle marketingového odborníka Roberta Němce, který si vzal na žádost deníku Metro na paškál sebeprezentaci pražského primátora Zdeňka Hřiba. Primátor si totiž na svůj facebookový profil před týdnem umístil anketu, ve které vyzval Pražany k vyjádření názoru a popsání zkušeností se sdílenými elektrokoloběžkami v ulicích.
Pražané umějí zaparkovat koloběžky i správně. | foto: Metro.cz

K výzvě ale nezapomněl doplnit, že ačkoli sdílené elektromobilitě fandí, poslední dobou má ke koloběžkám negativní postoj. Podle jeho slov se vymkly kontrole. Uživatelé na nich podle něj často jezdí pod vlivem alkoholu, nerespektují dopravní předpisy a pravidla služby nebo parkují koloběžky, kde nemají. „Takhle to dál nejde. Bezpečnost Pražanů a klid v ulicích jsou pro nás prioritou. Budeme tedy po firmě Lime důrazně vyžadovat opatření, která zajistí bezproblémové využívání služby. Vypovíme stávající dohodu se společností Lime a budeme trvat na nových podmínkách,“ uvádí na svém Facebooku Hřib. Nezapomíná se pochlubit, že sám elektrickou koloběžku vlastní, ale ta má velká kola, takže je na pražských dlažebních kostkách mnohem bezpečnější a také pohodlnější.

Nové memorandum

  • Provozní manažer Lime Ondřej Široký se nechal slyšet, že měla firma již pro Prahu novou dohodu dávno nachystanou. Je tedy otázkou, zda se v případě úpravy podmínek memoranda číslo jedna a vytvoření memoranda 2 dá hovořit o jeho výpovědi.
  • Jedna z hlavních podmínek, kterou má nové memorandum zahrnovat, má být povinné pojištění odpovědnosti, aby byl při incidentu zraněný hned odškodněn. 
  • „Trvat budu také na homologaci koloběžek, aby byly způsobilé pro jízdu na silnici,“ uvedl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

Co by podle jednoho mohlo vypadat jako spravedlivé rozhořčení pražského lídra, je však podle odborníků chytrý marketingový tah. Past na voliče už přitom líčí v samotném způsobu, jak sběr názorů lidem prezentuje. Jasně totiž uvádí, že zde lidé sice de facto hlasují, nemusí však brát na jejich komentáře při dalším rozhodování o koloběžkách zřetel.

Expert na marketing Němec v této souvislosti připomíná, že Hřib používá metody z 50. let minulého století v USA. „Americký teoretik, filosof a zakladatel moderního managementu Peter Drucker v padesátých letech zjistil, že zaměstnanci, kteří se mohou podílet na rozhodování, pak více podporují finální rozhodnutí. Činí tak i přesto, že je finální rozhodnutí třeba i jiné než to, které chtěli. Je to vždy lepší než u těch, kterým bylo rozhodnutí nařízeno,“ vysvětluje pro deník Metro Němec.

Navíc upozorňuje na to, že primátor nebo jeho tým rovněž dobře zná algoritmus Facebooku. „Čím více totiž někdo komentuje vaše statusy na této sociální síti, tím více Facebook zobrazuje vaše statusy nejen komentujícímu, ale i dalším lidem. Pan primátor možná také ví o výzkumu Roberta Zajonca, který objevil, že čím častěji někoho vidíme, tím jej máme radši. Na druhou stranu je vždy úlohou vůdce činit rozhodnutí, a to i ta, proti kterým je většina,“ dodává Němec.

Magistrát byl donedávna s provozovatelem koloběžek – společností Lime – zadobře. Jejich vztahy navíc stvrzovalo podepsané memorandum o rozvoji služeb sdílených kol, které chce nyní vedení města alespoň částečně zrušit. Jedním z důvodů je podle Hřiba také nehoda na Václavském náměstí, kde najel opilý cizinec na koloběžce do skupinky turistů. Médii také proběhly zprávy o tom, jak naštvaní Pražané berou spravedlnost do vlastních rukou a koloběžky úmyslně ničí.

Podle Němce je z marketingového hlediska zajímavá ještě jedna věc. Role dopravního náměstka Adama Scheinherra, který má mít dle Hřiba problém „pod kontrolou“. Pokusy totiž podle Němce ukázaly, že nejefektivnější a nejlépe vypadající rozhodování je to, kdy je dopředu stanovena jedna osoba, která o věci rozhodne. Utvářet dojem zdánlivé zodpovědnosti jediného dopravního náměstka tak opět může být před veřejností dalším chytrým tahem. „Tato osoba ale musí získat názory a informace od ostatních a následně musí být schopná nezávislé rozhodnout na základě sledování strategie a vyhodnocení informací,“ doplňuje správný postup Němec. 

Co si myslí Pražané?

Anketu na primátorově Facebooku olajkovalo více než 3600 lidí a hlasovalo v ní zhruba pět set Pražanů. Deník Metro vybral nejvýraznější komentáře.

  • Sylvie Divotvorná: Kolečka svádějí k jízdě na chodníku, jako doprava je to drahé, proto slouží jako turistická atrakce.
  • Matěj Kroupa: Koloběžkám fandím, ale udělejte to jako v Londýně. Na určitých místech jsou stanice, odkud se půjčují a kam se vrací, a nikde jinde se nepletou.
  • Kamilsson Kamil: Ponechám-li stranou vymyšlené pohádky o ekologičnosti a skutečnost, že neplatí za zábor veřejného prostoru, tak vytvářejí totální peklo na chodnících.
  • Lukáš Krása: Je to o lidech, špatně zaparkovanou koloběžku bych odstranil na náklad toho, kdo ji tam zaparkoval.
  • Jestřáb Dlouhonohý: Pokud uživatelé koloběžek jezdí pod vlivem, ohrožují chodce na chodníku a podobně, chyba není na straně LIME, ale na straně městské policie.
  • Tereza Klivanová: Koloběžky ani segway do centra nepatří. Nepřiměřená rychlost, alkohol. Na Palackého náměstí jsem viděla čtyři koloběžky odložené do záhonů. Fakt ne.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek