Jako první nás zajímá, zda může chladné sychravé počasí ovlivnit hloubení. „Teploty by musely být pod minus pět stupňů, aby počasí omezilo práce na betonážích,“ říká Štěpán Obrhel, technolog přípravář ze společnosti Hochtief cz.
Stavební firma staveniště na Pankráci převzala letos 31. května. Nyní jsou bagry zhruba 31 metrů pod zemí. Než se ale mohlo začít hloubit, musela společnost vybetonovat zpevněnou plochu, udělat přeložky sítí, vody a kanalizace a postavit zázemí. Poté se zahájilo vrtání pilot šachty, tedy svislé železobetonové konstrukce kruhového průměru, které zamezují sedání nebo zborcení konstrukce a dovolí dělníkům odtěžovat jámu. Jedna pilota má průměr 1,2 metru. V šachtě o průměru 21 metrů jich je 74.
V době, kdy byl reportér Metra spuštěn jeřábem do jámy, začínali dělníci připravovat takzvaný mikropilotový deštník. Ten bude tvořit 34 kusů ocelových dutých trubek. A jak už název napovídá, půjde o půlkruh nad budoucím tunelem. Deštník poslouží k zajištění nadstropí při ražbě prvních dvanácti metrů tunelu, aby nedocházelo k sesuvům nebo k vypadávání horniny.
Co s jámou?Kruhová šachta, kterou právě Hochtief cz na Pankráci hloubí, bude sloužit jako větrací objekt budoucího metra D. Také ostatní tři šachty budou mít v budoucnu svůj účel. Například jáma, která se nachází jižně od křižovatky Na Strži – Budějovická, vzniká v ose budoucího přestupného tunelu mezi stanicemi Pankrác C a D. |
Hochtief cz tu nejen hloubí, ale zároveň dělá i geologický průzkum. „Vše je sledováno online a zatím je vše v pořádku. Společnost má průběžná data. Také zasedá rada monitoringu, která vyhodnocuje výsledky jednotlivých měření,“ říká Obrhel. Měřidla jsou i ve zmíněných pilotách a měřicí body se osadí i v budoucím tunelu. Ten se začne razit příští rok. Aktuální výsledky se také porovnávají s plánem projektantů, který vychází třeba i z historických pramenů. Důkladný průzkum je potřeba kvůli řadě komplikovaných skutečností, které stavbu budou doprovázet. Tunel metra D totiž podchází stávající trasu metra C. Tunely od sebe budou vzdáleny necelých 13,2 metru.
Stroje v šachtě
|