Dokument, jehož plnění je závazné pro všechny signatáře, posiluje ochranu zákazníků v postavení spotřebitelů. Jedním z hlavních iniciátorů je společnost Centropol. Jaké jsou podle Aleše Pospíšila, manažera vnějších vztahů tohoto významného dodavatele elektřiny a plynu, ty nejzásadnější novinky?
AP: Z Deklarace máme radost, hrdě se k ní hlásíme. Myslím, že je to jeden z nejlepších počinů účastníků trhu za poslední léta. Jestliže se chceme hrdě hlásit k odvětví, ve kterém pracujeme, musíme udělat mnohem více pro zákazníky, jejich spokojenost musí být středobodem našeho zájmu. Deklarace jde správným směrem, podpoří poctivé a profesionální dodavatele a pomůže ukázat prstem na ty, kteří obraz trhu kazí, tedy na tak zvané šmejdy.
Hovoříte o spokojenosti zákazníka. Energie, to je ale trochu složité, těžko uchopitelné zboží, jak chcete jít spokojenosti zákazníka naproti?
AP: Obecně platí, že se zákazníkem se musí komunikovat plně transparentně. Smluvní podmínky musejí být jasné a férové. Kvalitní dodavatel musí od příště převzít plnou odpovědnost za zprostředkovatele, kteří se po hříchu často chovají jako utržení ze řetězu. Kdo si takové lidi nebude schopen uhlídat, bude ze seznamu signatářů nemilosrdně vymazán.
Jak chcete zvýšit jejich kontrolu, jak toho chcete dosáhnout?
AP: Hodně si to musí odpracovat sami dodavatelé, musí mít detailní přehled o tom, kdo s nimi spolupracuje a stejně tak musí vědět, jak tito partneři komunikují s potenciálními zákazníky. Mimo to budeme společně se státními institucemi pracovat na zřízení registru a certifikování zprostředkovatelů. Tuto práci nemůže dělat každý.
Je pravda, že se zjednoduší přechody zákazníků mezi dodavateli a že bude stanovena maximální délka smluvních závazků?
AP: Zákazník se nesmí stát rukojmím pletichaření a podpásovek, které si obchodníci mezi sebou rozdávají. Nikdo nesmí nikoho u sebe držet násilím prostřednictvím nesmyslných sankcí a jiných úskoků. Zákazník musí mít mnohem větší prostor pro projev svobodné vůle. No a v konkurenci obstojí ti dodavatelé, kteří zákazníkovi nabídnou nejlepší produkt a zaujmou ho nadstandardní péčí. Délka závazku je v tomto kontextu velmi důležitá, kdo se připojí k Deklaraci, nemůže se zákazníkem podepsat smlouvu delší než 36 měsíců.
Energetický trh se tedy vydává na cestu vyšší míry samoregulace. Bude to ale stačit?
AP: Samoregulace je fajn, úplně to ale nestačí. Teď je míček na straně legislativců, kteří, a v to pevně věříme, postupy obsažené v Deklaraci co nejdříve přetaví v zákon, který bude vymahatelný a platný úplně pro všechny! Když vše dopadne, jak má, bude na světě začátkem roku 2021.