metro.cz

Elektrokoloběžky mizí z centra. Dohoda s Prahou ale stále platí

  10:16
Pro sdílená vozítka provozovatel Lime zimní přestávku zatím nechystá.

Další 1 fotografie v galerii
Elektrokoloběžky v ulicích Prahy | foto: Metro.cz

Sdílené zeleno-bílé koloběžky zažívají v českém hlavním městě opravdový soumrak. Ačkoliv se jim po komerční stránce daří a provozovatel Lime hlásí jeden provozní úspěch za druhým, ztrácejí podporu vedení města i městských částí.

Od výhrůžek k činům nyní přistoupila radnice Prahy 1, která zavádí zákaz vjezdu komerčních elektrických koloběžek a dalších strojů do pěších zón v centru. „Plánované opatření je nezbytné pro udržení bezpečnosti chodců v oblastech, kde je jejich hustota i 100 tisíc lidí za den. Odmítáme tvrzení, že by se jednalo o opatření namířené výhradně proti společnosti Lime. V jádru historického centra se pohybuje po pěších zónách velké množství nebezpečných strojů, které dotvářejí podobu současného lunaparku,“ uvedl na Facebooku radní pro dopravu Prahy 1 David Skála.

Značka omezující koloběžky

Vedení první městské části má již dokonce připraveny návrhy cedulí, které chce stihnout do té doby v centru osadit. „Zákaz se nedotkne jízdních kol, klasických elektrokol ani bezmotorových koloběžek. Pražané si pro vlastní elektrokoloběžky budou moci zažádat o souhlas k vjezdu na úřadu Prahy 1, obdobně jako pro automobily. Společnost Lime nesplnila žádný z našich požadavků na bezpečný a rozumný provoz, proto po roce usilovných vyjednávání musíme přistoupit k dalšímu kroku. Chceme, aby se na Praze 1 dobře podnikalo, ale podnikání nesmí obtěžovat místní obyvatele,“ dodal k problematice Skála s tím, že má pro své kroky plnou podporu náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra.

Dohoda s Prahou
Radnice první městské části si pro oznámení svého kroku zamezit vjezdu zeleno-bílým koloběžkám vybrala velmi specifickou chvíli. Magistrát, který byl s Lime ještě do poloviny loňského roku zadobře a jejich vztahy stvrzovalo podepsané memorandum o rozvoji služeb sdílených vozítek, totiž nyní prostřednictvím Scheinherra jedná s provozovatelem o nových podmínkách spolupráce. Vedení metropole totiž otočilo po řadě stížností na špatně zaparkované koloběžky i neurvalé jezdce, které si firma nedokáže sama zkrotit. Jednání se však táhnou již řadu měsíců a zdálo by se, že uvízla na mrtvém bodě. „Společnost Lime obdržela výtky a podněty ke zlepšení situace v pražských ulicích od magistrátu i městské části Praha 1. Pokud se její fungování do začátku sezony nezmění, budeme mít do té doby připravené opatření, které koloběžky dostane z pěších zón a případně i dalších ulic,“ shrnul deníku Metro dosavadní průběh jednání s Lime Scheinherr.

Podle provozního manažera společnosti Lime Ondřeje Širokého ale situace není zdaleka tak černá. Naopak. Pro sdílené koloběžky se nyní s magistrátem rýsuje nová dohoda. „Aktuálně s magistrátem vedeme debaty o podobě nového memoranda a již brzy by měl být připraven jeho první návrh. Za více než rok provozování služby jsme získali mnoho zkušeností. Na jejich základě se proto s městem bavíme, jak pravidla nastavit, aby došlo ke zlepšení aktuální situace,“ sdělil deníku Metro Široký.

Zimní přestávka
V dohledné době se však s jistotou sdílené koloběžky z ulic nikam nechystají. Jedinou možnou příčinou, která by podle Lime mohla něco podobného způsobit, je rapidní zhoršení počasí. Kalamita, která by podobně jako loni přiměla provozovatele uklidit koloběžky na pár dní do depa, zatím nehrozí. „V okamžiku, kdy sníh a náledí neumožní bezpečný pohyb po městě, možnost půjčování koloběžek na dálku pozastavíme a v případě kalamity koloběžky dočasně stáhneme. Díky našim sběračům je můžeme z ulic odstranit velmi pružně,“ vysvětluje pro Metro Široký.

To, že jsou elektrické koloběžky fenomén, si uvědomil i Besip. Se společností Lime proto sestavil souhrn pravidel, která radí uživatelům pohybovat se v provozu během zimních měsíců tak, aby neohrozili ani sebe, ani své okolí. V pravidlech vyzdvihuje především tři hlavní body. Pokud možno se vyhnout mokrému povrchu, být dobře vidět a také se na jízdu teple obléknout. „Noste helmu a ujistěte se, že žádné další pokrývky hlavy (zimní čepice) nenarušují její správné přilnutí,“ radí Besip.

Ironií je, že právě ministerstvo dopravy, pod které Besip spadá, se proti sdíleným koloběžkám v minulosti značně vyhraňovalo. Pro jejich provoz totiž platí různá pravidla a podle zákona mohou být považovány za jízdní kola, ale také za motorová vozidla. Dle ministerstva elektrické koloběžky nesmí jezdit po chodníku, maximální rychlost nesmí přesahovat dvacet pět kilometrů za hodinu a po dosažení této rychlosti by se měl motor vypnout. Výkon by neměl být vyšší než jeden kilowatt. Těmto podmínkám se plánuje firma Lime, jež v metropoli působí již více než rok, v nové dohodě s hlavním městem přizpůsobit.

Jako ve Vídni
Sdílené elektrokoloběžky nedělají neplechu jen v Praze. Rakouská Vídeň například nedávno vyhodnocovala první rok elektrických odrážedel v centru, kdy obdržela přes tisícovku stížností od místních. Výsledkem je devítibodový balíček, který má v nové sezoně vyřešit přetrvávající problémy s elektrokoloběžkami v centru rakouské metropole. V něm zpřísňuje pravidla pro parkování, kdy musejí být vozítka odstavována pouze na širokých chodnících, vyvážení rozmístění koloběžek po městě či striktní dodržování nočního klidu. Vídeň chce také vyjít vstříc více provozovatelům, aby zde podobně jako v Praze nedominovala jen jedna firma. „V první polovině roku 2020 město vypíše výběrové řízení na provoz sdílených koloběžek. Je důležité, aby město stanovilo určitá kritéria pro kvalitu, podle kterých se bude rozhodovat transparentně a férově o tom, kteří provozovatelé mohou být ve Vídni aktivní,“ sdělila českým médiím začátkem tohoto roku náměstkyně vídeňského starosty a radní pro dopravu Birgit Hebeinová. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek