metro.cz

K nefunkční wi-fi se nikdo nehlásí

  11:20
Internet v tramvajích téměř nikdy nefunguje. Správci „krabiček“ ani dat řešení nemají.
Ilustrační foto - wifi | foto: Creative Commons

Když cestující v New Yorku či Londýně nastoupí do dopravního prostředku, po usednutí se hned připojí zdarma k bezdrátové internetové síti a začnou chatovat. V českém hlavním městě však ani několik let po spuštění možnosti používat bezplatnou wi-fi v tramvajích něco podobného nejde. Wi-fi neustále padá či podle čtenáře Martina Stehlíka v mnoha případech nefunguje vůbec.

„Připojení se mi nepodařilo navázat v lince číslo 25 v úseku Vltavská – Letenské náměstí. Řidiči tramvají by měli asi před vyjetím z vozovny kontrolovat i wifinu, zda funguje. Případně zařízení k její podpoře restartovat,“ píše deníku Metro Stehlík.

Dopravní podnik nabízí bezdrátové připojení v několika desítkách vozů Škoda 15T, které mají nápis wi-fi dokonce i na dveřích. Za její tristní fungování však dopravce podle jeho mluvčí Anety Řehkové nemůže. Dopravní podnik se totiž stará jen o to, aby ve vozech fungovaly takzvané routery, tedy krabičky umožňující přenos signálu například do mobilů či tabletů. Zda ale na připojení skutečně může dojít, už dopravce neřeší.

„Dopravní podnik má tramvaje včetně routerů od firmy Škoda Transportation. Ty umožňují datové připojení i na síti 4G (LTE) a jejich instalace je schválena Drážním úřadem. Pokud se cestující připojí k routeru prostřednictvím wi-fi v mobilním telefonu, je tato digitální cesta za dopravní podnik v pořádku. Následné pomalé připojení nebo nepřipojení k internetu je totiž zajišťováno firmou Rencar, který si datový přenos objednal u operátora,“ vysvětluje pro Metro Řehková.

Vyjádření dopravního podniku jsme se pokoušeli ověřit u mluvčího společnosti Rencar Jiřího Chvojky. Ten deníku Metro sdělil pouze to, že si za nefunkční wi-fi v prostředcích hromadné dopravy může dopravní podnik výlučně sám.

Wi-fi zdarma

  • Postup připojení v tramvajích by měl být stejný jako v restauracích či obchodních centrech. Cestující si v telefonu ze seznamu sítí vybere tu s názvem WiPrague a zvolí možnost „připojit“.
  • Zástupci firmy Rencar si v minulosti stěžovali na kvalitu vysílačů, které dopravce do tramvají umísťuje. Vysílače údajně totiž byly nedostatečně výkonné a umísťované mimo střed vozu, odkud se signál chytá za jízdy nejlépe.

Tramvaj je i podle Chvojky nicméně složitým prostředím pro šíření jakéhokoli rádiového signálu. S tím souhlasí i dopravní podnik. „Je nutné dodržovat přísné hygienické a technické normy vztahující se k vysílačům v bezlicenčním pásmu. Dále nesmí být ohroženy řídící a bezpečnostní systémy vozidla. V neposlední řadě je třeba vzít v potaz rušení vysílači, které se nacházejí mimo vozidlo. Pásmo, jež je využito pro připojování klientů k internetu, je nejen v centru hlavního města obsazené,“ míní Řehková.

Magistrát chtěl před lety spustit wi-fi také v metru. Z plánů ale postupně sešlo a internet zdarma tak lze chytit jen v prostorách nových stanic metra A. Dopravce však zajišťuje signál ve všech stanicích metra. Kvůli nefunkčnímu pokrytí internetem v pražské MHD se na redakci deníku Metro v minulosti obraceli mnozí čtenáři. Problém se do současnosti nepodařilo vyřešit také proto, že vztahy mezi Rencarem a dopravním podnikem nejsou ideální kvůli minulým sporům o reklamu v metru.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek