metro.cz

Hřib je chytrý továrník, jenž umí prodávat malá vítězství, říká marketingový expert

  5:46
Deník Metro opět s pomocí marketingového odborníka rozebral primátorovu sebeprezentaci na Facebooku.
Primátor Zdeněk Hřib pózuje u tramvaje. | foto: FACEBOOK

„Chytrý nový ředitel továrny ví, že jednou z prvních věcí, kterou musí udělat, je nechat namalovat plot a opravit vrátnici.“ Přesně tak metaforicky popisuje veřejně prezentované konání pražského primátora Zdeňka Hřiba marketingový expert Robert Němec. Lidé totiž podle něj chtějí vidět hlavně to, že jejich vedení má nějaké úspěchy.

„Protože reálné úspěchy se dostaví až po letech, je pro povzbuzení morálky dobré ukázat alespoň malá rychlá vítězství,“ říká pro deník Metro marketér Němec.

Jako objevitel Facebooku
Primátor nebo jeho tým umí dobře využívat algoritmy na sociální síti Facebook. Když se proto před několika dny rozhodl popošťouchnout přejmenování náměstíčka u ruské ambasády, vyzval Pražany k hlasování právě na zdi svého profilu. „Boris Němcov byl ruský matematik, fyzik, liberální politik a kritik putinovského režimu. A 27. února 2015 byl zastřelen v centru Moskvy. Při příležitosti letošní připomínky jeho smrti bychom chtěli přejmenovat náměstí Pod Kaštany před ruskou ambasádou na náměstí Borise Němcova. V naší koalici ohledně tohoto tématu panuje hodnotová shoda. Co na to říkáte vy? Souhlasíte s přejmenováním?“ píše primátor Hřib na svém profilu.

Během několika dní se pod jeho výzvou objevila zhruba pětistovka komentářů. Ty se povětšinou ani tak nestaví proti přejmenování samému, jako spíše upozorňují na fakt, že by měl primátor řešit jiné – důležitější věci. Jedním z takovýchto komentátorů z řad Pražanů byl například uživatel Radek Muller Ficza. Obratem se však dočkal od Hřiba pohotové odpovědi.

„Stavíme metro D, děláme geotechnický průzkum pro městský okruh, stavíme P+R parkoviště, přidali jsme miliardu učitelům na výplatu, založili superhub pro výzkum umělé inteligence a mnoho dalšího. Co dalšího konkrétně byste v Praze uvítal?“ reagoval pohotově Hřib.

Jenže právě na oné zdánlivě pohotové reakci primátora je podle Němce vidět jeho komunikační zkušenost. Bývalý odborník přes počítače Hřib totiž stejnou odpověď s řadou nepatrných obměn používá ve svých příspěvcích poměrně často. Obvykle tak, jak se lidově říká, zavírá ústa méně informovaným kritikům. „Lidé, ať už občané, nebo zaměstnanci, chtějí znát plán a jak se plní. Každý vůdce, ať už města, nebo firmy, by měl veřejně oznámit, čeho chce dosáhnout, kdy a jak. Cílů by mělo být málo. Ale o to více by měl vůdce hovořit o tom, jak konkrétně na nich pracuje a jak se realizují. Pan primátor je v tomto ohledu trochu jako zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg. Když se jeho sociální síti nedařilo, zaměřoval se hlavně na malá vítězství,“ vysvětluje pro Metro Němec.

„Je navíc úplně legitimní, když se na nějaký požadavek, který nespadá do oněch cílů, odpoví: Omlouvám se, ale toto nyní řešit nebudeme,“ doplňuje Němec.

Hřib jako rytíř ze Star Wars
Když se primátor o víkendu objevil na vůbec první akci určené fanouškům popkultury Comic-Con Prague, a ještě k tomu v kostýmu jedné z hlavních postav filmové série Star Wars – Hvězdné války, získal si srdce nejednoho fanouška této ságy. Kromě projevu, který zde pronesl, se také na svém Facebooku pochlubil stylovou fotografií, na které třímá ikonickou filmovou rekvizitu – světelný meč. Opět se ale nezavděčil všem a například uživatel Matěj Holina jej označil za populistu, kterého jednou nadchne Comic-Con, podruhé cyklistický závod či výstava koček. Hřib obratem použil svůj obvyklý obranný mechanismus popsaný výše, a to i přesto, že je známým fanouškem Hvězdných válek. Důkazem byl například hudební podkres z filmu, který před rokem používal ke svolávání kolegů na zastupitelstvu. „Když někdo přijde na Comic-Con v kostýmu, tak to ještě nemusí být populismus,“ zastává se primátora Němec.

Přejmenování Lítačky
„Plánujeme průzkum na přejmenování mobilní aplikace PID Lítačka. Jak by se podle vás mohla jmenovat?“ S tímhle opět hojně komentovaným prohlášením přišel na svém Facebooku Hřib před pár dny. Primátor pak v komentářích argumentuje například nesrozumitelností názvu, jehož autorství se přisuzuje jeho předchůdkyni Adrianě Krnáčové. Na žádné reálné návrhy zde ale od Pražanů příliš nedošlo. Někteří navrhovali Metropolitní karta, jiní Sockarta či Tramvajenka. „Z vlastní zkušenosti ředitele firmy vím, že čím více cílů se pokoušíte dosáhnout, tím méně jich dosáhnete,“ uzavírá Němec.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek