metro.cz

Díky zeleným řádům posviští MHD. Řidiči pošetřili hodiny

  5:17
Lednovo-únorové omezení části MHD skončilo. Pro nedostatek autobusáků měli cestující nepohodlí.
Zelené řády končí. | foto: Ropid

Zelené jízdní řády, které pro řadu linek pražských autobusů znamenaly během ledna a února omezený prázdninový režim, začátkem tohoto týdne opět zbělaly. Cestujícím toto uvedení do plného provozu přineslo nejen více prostoru v autobusech, které nyní jezdí častěji, a tedy i s méně lidmi uvnitř, ale také například nové linky do Újezdu u Průhonic či do Nového Zličína.

Podle mluvčího organizátora dopravy Ropid Filipa Drápala je tu však ještě jeden podstatný důsledek tohoto krátkodobého opatření. Řidiči autobusů, kterých je dlouhodobě nedostatek, mají díky menšímu pracovnímu zápřahu posledních měsíců ušetřené hodiny. Ty si odpracují během roku, kdy je bude třeba více zapřáhnout.

Březnové změny

  • V březnu dochází také k některým trvalým změnám, jako je zavedení nových linek 122 do Újezda u Průhonic nebo 249 do Nového Zličína. 
  • Kompletní přehled úprav naleznete na webu organizátora pražské dopravy: pid.cz/trvale_zmeny.

„Řidičům se lednovo-únorovým omezení podařilo ušetřit určitý počet hodin, které budeme moci využít ke konci roku, kdy je potřeba naopak dopravu posilovat. V případě vyčerpání přesčasových hodin ještě před koncem roku by pak hrozilo, že budeme muset dopravu omezovat právě před koncem roku, kdy je poptávka po cestování nejvyšší. Toho se chceme letos vyvarovat,“ říká pro deník Metro Drápal.

Změna provozního režimu byla podle něj nutná i z hlediska poptávky cestujících. V lednu a únoru totiž pravidelně až o téměř dvacet procent klesá počet cestujících, kteří mají o spoje zájem. V Praze je v tu dobu méně turistů, probíhají zkoušková období a čtrnáct dní jsou jarní prázdniny. „Od března ale počet cestujících opět stoupá, proto by již dosavadní omezení nemuselo poptávce stačit,“ dodává Drápal.

Lednové a únorové omezení MHD nesli letos Pražané v mnoha případech s velkou nelibostí. Někteří čtenáři deníku Metro organizátora pražské dopravy obviňovali z toho, že pod záminkou menší poptávky poskytuje cestujícím méně kvalitní servis. Samotní pracovníci Ropidu jsou však již na podobné reakce zvyklí.

Na svém facebookovém profilu nyní například vysvětlují, že na některá vylepšení jízdních řádů, jež byla v plánu na začátek března, dojde až za pár týdnů. V metropoli navíc pravidelně rozvěšují nejen zelené (obvykle prázdninové) řády, ale i ty žluté – výlukové.

„Kdo vymyslel zrušení všech linek na zastávce Pankrác u Arkád?“ ptá se na Facebooku Ropidu uživatel Victor Hui. Organizátor dopravy obratem vysvětloval, že dopravní podnik musel touto výlukou zareagovat na frézování vozovky v nedaleké ulici Pujmanové. „Autobusy tudy neprojedou,“ píše Ropid.

S nelibostí nese mnoho cestujících také fakt, že další várka autobusových zastávek na území metropole se přesunula do kategorie „na znamení“. Autobusy tak mohou zastávky nově pouze projíždět. Někteří Pražané se pozastavují nad tím, že se s tímto novým režimem zároveň nezkracují mezičasy mezi zastávkami. Ty jsou ale podle Ropidu již nyní na svém maximu a rychleji to jednoduše nejde. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek