metro.cz

Během nouzového stavu se z revizorů stali rozlévači dezinfekce. Průvodčí jen mávají

  9:19
Více než osmdesátiprocentní propad počtu cestujících v pražské hromadné dopravě a doporučení hygieniků přiměly dopravní podnik i další dopravce „uklidit“ přepravní kontrolory do bezpečné zálohy. To však podle mluvčí dopravního podniku Anety Řehkové neznamená, že se několik desítek jeho revizorů nudí doma. Naopak.

Další 1 fotografie v galerii
Poloprázdná stanice metra Smíchovské nádraží | foto: FB DPPMetro.cz

„Za současné situace, během zákazu volného pohybu osob, využíváme revizory k potřebnějším činnostem,“ říká Řehková a vzápětí dodává: „Dobrým příkladem je situace, kdy není na trhu téměř žádná balená dezinfekce v  množství, jež je nyní třeba. Povedlo se nám sice po vlastní ose nakoupit několik stovek litrů dezinfekce, je ale balená v kanystrech. Revizory tedy využíváme k jejímu dávkování do nádobek, abychom menší objemy mohli co nejdříve distribuovat řidičům, strojvedoucím nebo údržbě eskalátorů.“

Revizoři se v rozlévání skutečně činí. Podle zjištění deníku Metro pracovníci přepravní kontroly, ale také další zaměstnanci dopravního podniku naplnili během tohoto týdne 11 200 lahviček o objemu půl litru. Jejich plnění by mělo být dokončeno dnes. 

Současný stav ale podle Řehkové neznamená, že je MHD v Praze bez kontrol či zdarma. I přesto, že absenci revizorů někteří lidé zneužívají. „Stejně jako je povinnost nosit ochranu dýchacích cest, je povinností si také zakoupit jízdenku nebo časový kupon,“ dodává Řehková.

Vymezené prostory?
Minimalizovat přímý kontakt cestujících a přepravních kontrolorů se snaží i České dráhy (ČD). Ty na pražských a příměstských vlakových linkách kontrolování jízdních dokladů rovněž zakázaly. Cestující si podle mluvčí ČD Gabriely Novotné před nástupem do vlaku zakoupí jízdenku elektronicky či u pokladen, kde je pokladní žádají, aby preferovali bezhotovostní platbu.

Prostor vyhrazen pouze pro vlakovou četu

Jak ale deník Metro informoval čtenář Radim, jenž si nepřál uvést celé jméno, praxe bývá v příměstských linkách S poněkud jiná. „Mám podezření, že probíhají na lince S7 podivné partyzánské akce. Průvodčí mě vykázala ze zcela běžných míst uprostřed vlaku s odůvodněním, že je prostor vyhrazen pouze pro vlakovou četu. Že chtějí mít v těchto dobách oddělené sezení, bych ještě pochopil, arogantní chování a odkazování na nějaký papír nalepený na okně už ale ne,“ zlobí se Radim, podle kterého byl tehdy v celém vagonu dlouhého vlaku téměř sám. Své tvrzení navíc doložil fotografií vylepeného oznámení z místa.

Deník Metro podobnou situaci zaznamenal ještě od jednoho cestujícího. Ten jel minulý týden na lince S1 a podobný papír zde rovněž zahlédl. Podle Novotné však žádné vyhrazení prostoru pro vlakový doprovod není ve vlacích Českých drah povoleno, ba ani není žádným opatřením řešeno. „Připomínky ze strany cestujících na něco podobného zatím neevidujeme,“ dodává Novotná.

Vizuální kontrola a výzva
Průvodčí ve vlacích v těchto dnech provádějí pouze takzvané mávání, tedy dávají signalizaci strojvedoucímu, že může bezpečně odjet. Kdyby se přesto rozhodli pro kontrolu průkazů a jízdních dokladů cestujících, celá akce probíhá pouze vizuálně, bez fyzického převzetí a případného označení.

„U cestujících bez jízdních dokladů vyzve vlaková četa k jejich zakoupení prostřednictvím e-shopu nebo aplikace Můj vlak,“ vysvětluje Novotná.

Omezení

  • Rozsah železniční dopravy v Praze a Středočeském kraji je omezen o čtrnáct procent. 
  • Ode dneška dochází k omezení provozu vlaků na linkách S. Největší změny se týkají linky S7 v úseku Řevnice – Praha – Český Brod a S9 v úseku Lysá nad Labem – Praha. Na těchto linkách se ruší vložené spoje, které běžně zkracují půlhodinový interval na 10–15 minut. Již od pondělí je přitom omezen provoz vložených vlaků v pracovní dny dopoledne mezi Prahou a Říčany.
  • Na většině hlavních linek z Prahy do středních Čech (S1, S2+S22, S7 a S9) se omezuje provoz po 22. hodině. Ostatních zdejších tratí se změny dotknou okrajově.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek