metro.cz

Můžeme jezdit kdekoli po síti kromě Trojské ulice a na Barrandov, říká řidička historické tramvaje

  5:43
V sobotu v Praze začala sezona historické tramvajové linky 41. Cestující na ní vozila i žena – řidička Karolína Hubková. Deník Metro jí položil několik otázek.
Karolína Hubková před historickou tramvají

Karolína Hubková před historickou tramvají | foto: Metro.cz

Odkdy jste řidičkou tramvaje v metropoli?
Jezdím od roku 2013, tedy osmým rokem.

A odkdy jezdíte v historických tramvajích?
Už je to rok a tři měsíce – od března minulého roku.

Kolik žen a mužů má oprávnění řídit historické vozy v Praze?
Jedna jediná ženská, která má momentálně papíry. Chlapů je aktivně zaměstnaných jako stálých řidičů šest plus nějací brigádníci.

Kdo je ta jediná žena, je tedy jasné...
(Pouze se směje.)

Kolik souprav jezdí na lince 41 a jak staré jsou vozy?
Na lince 41 jezdí dvě soupravy „proti sobě“. Jedna s číslem 2210 – rok výroby 1930 – s vlečným vozem 1419 a druhá 2172 s vlečným vozem 1304. Vůz 2172 jako poslední ukončoval éru dvounápravových vozů v květnu roku 1974, kdy se otevřela linka metra C. Vyroben byl v roce 1929. Oba vlečné vozy přezdívané Krasin letos slaví 90 let od svého vzniku.

Cestující na historické lince č. 41

Řídíte nejmodernější tramvaje i „stařenky“. Jaký přechod je na ně?
Na historických tramvajích je to psychicky i fyzicky náročnější. Psychicky v tom, že člověk může cítit „větší zodpovědnost“ za ty historické skvosty. Nemohu říct, že na moderních zodpovědnost nemám, ale je to již s větším odkazem na jejich minulost. Fyzicky – v nejnovějších tramvajích řídím v podstatě jednou rukou. V těch starých oběma, zapojuji celé tělo, a ještě se u toho musí celou dobu stát.

Co je na řízení nejtěžší?
Zkoordinovat veškeré pohyby, které řízení obnáší.

Jak se historická tramvaj chová?
Je to znát, když jsem třeba plně naložená a mám ještě vlečný vůz, který je těžší. Musím víc utáhnout ruční brzdu do kopce. Když jsme prázdní, tramvaj jen pluje, letí.

Historická tramvaj číslo 2210 - hlavní kontrolér, kterým se tramvaj ovládá. Pohyby velkou klikou mění rychlost jízdy i brzdění. Malá klička vpravo slouží pro změnu směru jízdy vpřed a vzad.

Jakou rychlostí stará tramvaj jezdí?
Vyhlídkovou… (směje se.) Jezdíme průměrnou rychlostí kolem 20 až 30 kilometrů v hodině. Záleží samozřejmě na provozu, abychom nebrzdili ostatní. Na mostě, kde jsou nejkrásnější výhledy na Prahu, jedeme pomaleji. V místech, kde se nepotřebujeme ničím kochat, zase rychleji.

Dá se porovnat brzdná dráha starých a nových tramvají?
Starý vůz při stejné rychlosti brzdí lépe, protože je lehčí. Má kratší brzdnou vzdálenost.

Jaký je ohlas lidí, když historická tramvaj projíždí městem?
Když přijede stará tramvaj, spousta lidí se dívá, děti mávají. Je to prostě zážitek jak pro lidi, kteří jsou venku, tak pro ty uvnitř.

Vzpomínají cestující na dobu, kdy ještě byly v provozu?
Ano, dost často třeba vzpomínají na to, jak z tramvaje vyskakovali za jízdy.

Ruční brzda v historické tramvaji číslo 2210. Vlevo od ní je spínací skříňka pro ovládání ukazatelů změny směru jízdy (blinkrů) a ovladač pro přehození výhybky na dálku.

Jezdíte i v zimě?
Ano, jezdíme i v zimě.

Je vám v tramvaji zima?
Není tam topení, v dřevěné tramvaji by to asi nešlo. Samozřejmě táhne tam, je tam větší průvan, ale naše historické uniformy to jen tak neprofoukne. Jsou to repliky z téměř totožné látky, stejného střihu. Navrhoval je oděvní výtvarník a stylista Česlav Jaroš. Je to vzor uniformy z roku 1939, tedy z doby, kdy ženy průvodčí byly opět povolány do služby. Na hlavě máme lodičku, v zimě slušivou beranici.

Jak to v zimě brzdí?
Vůz se dá ovládat stejně jako moderní tramvaje. Horší je to s historickým vozem na podzim, kdy je na kolejnicích spadané listí, které zhoršuje adhezní podmínky. Jak při brzdění, tak při samotné jízdě. Takovým příkladem je třeba úsek od Pražského hradu ke Královskému letohrádku. Kola se dostávají do skluzu, do smyku. Tramvaj se musí podsypávat – ručně lopatičkou nebo nožním ovládáním. Zásobník pro nožní odbavení je pod první lavicí pro cestující hned za dveřmi. Když je špatný stav kolejí, tak zásobu písku vysype třeba i během jednoho kola jízdy. Na začátku zimy, kdy se začíná solit, vzniká na kolejnicích jakýsi mazlavý černý „blemc“, který adhezi také zhoršuje.

Jak bezpečné je jezdit s těmito tramvajemi na tratích s velkým sklonem?
Můžeme jezdit kdekoli po síti kromě Trojské ulice, kde je největší klesání. Tam je jízda našich historických tramvají zakázána, respektive pouze s povolením dispečinku. Na Barrandov je to zakázané úplně. Tam by se naše historické vozy vlivem brzdění spálily. 

Autor: Josef Škvor Metro.cz
zpět na článek