metro.cz

Na Negrelliho viadukt se v pondělí vracejí vlaky

  17:46
Oprava mostu trvala téměř tři roky. Jezdit po něm budou linky do Kladna a Kralup.
Negrelliho viadukt během rekonstrukce v dubnu 2018 | foto: Metro.cz

Již od pondělí opět pojedou vlaky z Kladna až na Masarykovo nádraží. Po třech letech je totiž dokončena rozsáhlá oprava památkově chráněného Negrelliho viaduktu. Podle mluvčího organizátora pražské dopravy Ropid Filipa Drápala se cesta do centra nově zkrátí zhruba o sedm minut. „Osobní a spěšné vlaky od Kralup nad Vltavou už nepojedou přes Holešovice, ale nejkratší cestou po Negrelliho viaduktu. To znamená, že se bude opět zastavovat v zastávce Holešovice zastávka. Rychlíky od Děčína a Ústí nad Labem pojedou i nadále přes Holešovice na hlavní nádraží,“ říká Drápal.

Pozor si však od pondělka musí dát ti, kteří využívali přestup na vlak z metra Vltavská. Osobní vlaky od Kladna totiž budou opět zastavovat v Bubnech u staré nádražní budovy, nikoli blíže metra Vltavská. Rychlíky tak zastaví až na Masarykově nádraží. Bude tedy zaveden stejný režim jako před výlukou. „Zachování zastavování blíže metra Vltavská je bohužel nyní vyloučeno. Vlaky budou pokračovat přes výhybky na Negrelliho viadukt, musí tedy zastavit před odjezdovými návěstidly. Ta jsou ve stanici Praha-Bubny umístěná o zhruba 250 metrů severněji, než bylo dosud provizorní nástupiště u slepé koleje,“ vysvětluje Drápal.

V rámci modernizace trati ve směru na Kladno je připravováno vybudování nové stanice Praha-Bubny, která bude mít samostatná nástupiště pro trať na Kladno i Kralupy a bude co nejblíže vstupu do metra Vltavská. „Obecně bude zbudována tam, kde byla dosud provizorní zastávka,“ slibuje Drápal.

Rekonstrukce historického viaduktu začala před třemi lety. Celkové investiční náklady na opravu se nakonec vyšplhaly na 1,9 miliardy korun. Podle Správy železnic oprava přispěje ke zvýšení plynulosti provozu a umožní zvýšit počet vypravovaných vlaků. Po otevření bude viadukt prvním dokončeným úsekem trati na letiště. „Prosíme cestující, aby si aktuální jízdní řády, zastávky vlaků v Praze a přesné časy odjezdů z Masarykova nádraží a dalších zastávek před svou cestou v příštím týdnu ověřili například v internetovém vyhledávači spojení,“ radí mluvčí Českých drah Gabriela Novotná. 

Negrelliho viadukt

  • Jedná se o první železniční most přes Vltavu a druhý nejstarší stojící most v Praze. 
  • Viadukt spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanice s Bubny. Stavba je dlouhá 1100 metrů.
  • Rekonstrukce začala v červnu 2017 v celém 1,5 km dlouhém úseku. Zahrnovala sanaci všech 99 původních mostních oblouků, z nichž osm překračuje Vltavu. 
  • V rámci rekonstrukce se sjednotila i řada částí a prvků, které byly nesourodé a lišily se jak konstrukcí, tak tvarem. Oprava vyřešila i absenci zastaralého zabezpečovacího zařízení moderním elektronickým a výměnu 3,3 kilometru kolejnic.
  • Most byl poprvé uveden do provozu na začátku června 1850 a je památkově chráněn. Jméno má po staviteli Aloisi Negrellim.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek