metro.cz

Vypucovat tramvaj trvá čtyři hodiny. Okna leští dvakrát. Deník Metro zjišťoval, jak se uklízí v MHD

  18:23
Za normálních okolností má Martin Zajec kýbl s vodou a Savem. V posledních měsících ale do vody dává dezinfekcí. Ta totiž zamezuje výskytu infekcí. V době pandemie se změnil způsob, kterým se myjí pražské tramvaje. Hromadná doprava je každý den plná lidí, a soupravy proto musí být dokonale čisté. A to nejen v době, kdy svět bojuje s koronavirem. Deník Metro ve vozovně Žižkov nahlédl pod ruce externí firmě, která pro dopravní podnik úklid tramvají zajišťuje. Martin Zajec z firmy Premio Invest s kolegou nám předvedli, jak se pucuje Škoda 15T – tedy nejnovější pražská tramvaj. Takzvaný generální úklid jedné soupravy zabere dvěma lidem až čtyři hodiny.
Než vůz vjede do myčky, tak některá místa předmývají.

Než vůz vjede do myčky, tak některá místa předmývají. | foto: Metro.cz

K mytí se ještě vrátíme. Nejdřív nás ale zajímalo, jak často se tramvaje uklízí. V kanceláři vozovny každodenní rutinu osvětlili Leoš Linka, vedoucí provozu, a Petr Ženíšek, jednatel úklidové firmy Premio Invest. Den co den, respektive noc co noc, vyčistí ve vozovně Žižkov kolem padesáti tramvají. Noční šichtu slouží deset až dvanáct pracovníků. „Jsme povinni připravit soupravu na výjezd. Myjeme tedy vozy, které druhý den pojedou do provozu,“ vysvětluje Linka. O tom, která tramvaj vyrazí do ulic, má přehled směnový mistr.

Vozovna Žižkov má sice starší typ mycího rámu, výhodou ale je, že je stroj pod střechou.

Kromě nočního úklidu se dělá ještě očista generální. Podobně jako při běžném úklidu se musí zamést, umýt okna, sedačky, stěny a madla a na závěr vytřít. Při generálním úklidu se navíc uklízí stropy a vše se čistí ještě důkladněji. Odfláknout úklidová firma nemůže ale ani každodenní mytí. Pokud se směnovému mistrovi nelíbí výsledek, tak tramvaj nepřevezme a firma práci nemá zaplacenou. Další, kdo kontroluje úklid, je i technický odbor dopravního podniku. Ten má na starost kontrolu úplně všeho – od technických věcí až po lesknoucí se skla a madla. Odbor přichází na kontrolu namátkově, klidně i po půlnoci. Pracovníci úklidu proto musí vždy pracovat na sto procent. Zpětnou vazbu má dopravní podnik i od cestujících. „Stížností na úklid je v posledních letech minimum,“ těší Ženíška. Zároveň ale dodává, že důvodů může být i víc než jen pečlivost jeho kolegů. „Postupně se obměnil vozový park, Prahou jezdí hodně nových tramvají a vliv má určitě i to, že na sedačkách není čalounění, které se snadno ušpinilo a špatně čistilo,“ říká jednatel firmy Premio Invest.

Každé okno se myje dvakrát. Jednou se odmastí a podruhé vyleští.

Zpět k velkému úklidu. Než se dvojčlenná četa pustí do interiéru, tak další pracovník vůz umyje zvenčí. Nejdřív ručně očistí problémová místa. Třeba kolem kol. Kapitolou sama pro sebe jsou přední skla. Na ně totiž padá drobný grafitový prášek, který vzniká otěrem pantografu o trolejové vedení. Po ručním předmytí vjede vůz do myčky. Ta ve vozovně Žižkov funguje tak, že je pevně umístěna a tramvaj do ní vjede. Modernější mycí rámy fungují obráceně. Tramvaj stojí a kartáče ji objedou. Vypucování exteriéru zabere pár minut. Po celou dobu tramvaj zvenčí sleduje jeden z pracovníků s píšťalkou na krku. To kvůli bezpečnosti i možným závadám. Zapnutá myčka dělá rámus a případné hvízdnutí by slyšel i řidič uvnitř tramvaje, který by případně soupravu zastavil.

Nanotechnologie

  • DPP kvůli pandemii koronaviru dezinfikuje celou svou flotilu vozů MHD nanotechnologií na bázi polymerů. Doba jejich deklarovaného účinku jsou až dva roky.
  • Dezinfekční přípravek na bázi nanopolymerů oxidu titaničitého se v podobě aerosolu systematicky nanáší na všechny vnitřní povrchy vozu, ošetřují se ním stropy, bočnice, skla, dveře, sedačky i madla. Díky přirozenému spadu aerosolu je dezinfikována i podlaha vozu. 

Vozovna Žižkov má sice starší typ mycího rámu, výhodou ale je, že je zařízení pod střechou. Například v Kobylisích nebo Strašnicích je rám postaven venku a přes zimu ho není možné kvůli mrazu používat. Právě v zimních měsících je ale s úklidem nejvíc práce. Úklidová firma si musí poradit s blátem i posypovou solí.

Když je tramvaj čistá zvenčí, vstoupí dvojice uklízečů dovnitř a vůz přepnou do režimu „úklid“. V tramvaji se rozsvítí a je zajištěno, že se souprava nerozjede. Nejprve se vrhnou na strop. Martin Zajec, který tu figuruje i jako předák, poté vymění kýbl s vodou a dezinfekcí za jarovou vodu a umyje skla. Každé pěkně dvakrát. Jednou je odmastí a podruhé vyleští. Na velkých oknech moderních tramvají by totiž byly šmouhy dost vidět. Pan Zajec kmitá při naučeném postupu a leští jedno okno po druhém a přitom stíhá odpovídat na naše technické dotazy. Zkoušíme například zjistit, s kterou tramvají je více práce. S moderní, nebo s klasickou T3? Zajec ale odpověď nemá. Někteří jeho kolegové raději uklízí staré Tatry, jiní pro změnu velké nové škodovky. „Každá má něco. Nové soupravy mají hodně skleněných ploch a velkou palubku, kvůli které se hůř dostává k přednímu sklu, staré tramvaje mají pro změnu schody,“ krčí rameny Zajec. Také časově je úklid podobný. Umytí Škody 15T zabere čtyři hodiny. Stejně trvá i očista dvou vozů T3. Ty se myjí vždy po dvou.

Martin Zajec

Málokdy se stane, že by pracovníci museli uklízet nějaký extrémní nepořádek. Jedním dechem ale Zajec připouští, že jednou za čas si cestující spletou tramvaj s kantýnou. To se většinou děje u nočních spojů. Spíš jde ale o výjimečné případy. „Víc nás bolí graffiti. Vandalové poničí vůz zevnitř i z venčí a úklid takových čmáranic stojí čas a peníze,“ mrzí Linku. O odstranění graffiti se také stará firma Premio Invest, ale práci je nejdřív třeba objednat. Mistr musí odhadnout velikost graffiti. Jejich odstranění se totiž platí podle plochy.

Na závěr chceme po úklidové firmě i nějakou perličku. „Samozřejmě občas najdeme různé ztracené věci, jako například klíče, doklady a podobně. Vzpomínám si ale, že jednou nám volala policie a ptala se, jestli jsme někde pod sedačkou nenašli kulku. Vyšetřovali nějakou střelbu a doufali, že náboj zůstal ve voze,“ říká Ženíšek.

Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek