metro.cz

Projedou i se závorami nahoře

  10:55
Železniční přejezd v Praze 6 je místo jako stvořené pro nehodu. Kvůli neznalosti i výluce.
Vlak může přejet i pokud jsou závory otevřené. Jeho rychlost však nesmí překročit 10 km/h. | foto: Metro.cz

Tragické nehody vlaků jsou bohužel smutným fenoménem tohoto léta. O to více jsou pak někteří řidiči překvapeni, když si to před nimi na železničním přejezdu „prohasí“ vlak, a to aniž by svítila výstražná světla či se spustily dolů závory.

„Minulý týden jsem kolem druhé odpoledne jela přes železniční přejezd v Praze 6 – Liboci. Ačkoliv zde světla nesvítila a nikde nebyla žádná výstražná cedule, projela tudy rychlostí asi deset kilometrů za hodinu lokomotiva, jež táhla vagony štěrku. Ze štěrku se prášilo a auta před přejezdem stála, aby do vlaku nenabourala. Nechápu. To se s těmi potížemi na železnici roztrhl pytel?“ diví se čtenářka. Ta podivný úkaz vyfotila a poslala do redakce deníku Metro.

Železniční nehody

  • Při srážce nákladního a osobního vlaku mezi Úvaly a Českým Brodem se před týdnem zranily více než tři desítky lidí. Strojvůdce, jenž nejspíš pochybil, zemřel.
  • Na stejné trati u Běchovic narazil vlak do čekajícího rychlíku, nikdo se nezranil. Chyba člověka stála pravděpodobně také za srážkou dvou vlaků na trati u Perninku na Karlovarsku. Zemřeli dva lidé, 24 jich bylo zraněno.

Ačkoliv popsaná situace působí na první pohled nezvykle, podle Správy železnic na libockém přejezdu nedošlo k žádnému pochybení. Přejezd je, stejně tak jako všechny přejezdy na celé železniční síti, zabezpečený červeno-bílým výstražným křížem.

Není tedy podle mluvčího Správy Marka Illiaše žádný důvod, proč řidiče před možným vjetím vlaku na koleje dále varovat.

„Vlak na snímku je pracovní vlak, který veze štěrk na opravu tratě. O této skutečnosti jsou informovaní všichni strojvůdci na dotčené trati. Probíhá zde dlouhodobá výluka, zabezpečovací zařízení je tedy vypnuté. A jak potvrzuje i čtenářka, v souladu s předpisy musí vlak přes otevřený přejezd projíždět maximální rychlostí do deseti kilometrů za hodinu, tak aby mohl okamžitě zastavit a opakovaně houkat,“ vysvětluje Illiaš.

Vlak má podle silničního zákona na přejezdu přednost vždy, a to i tehdy, jsou-li závory nahoře. Řada řidičů však podle Illiaše na tento fakt bohužel zapomíná. Výstražný kříž na přejezdu řidiči mimo jiné nařizuje, aby se k přejezdu blížil s obezřetností a maximální rychlostí do třiceti kilometrů v hodině. Možnost srážky s houkajícím vlakem, který jede deset kilometrů v hodině, je proto minimální.

„V případě, že dojde k poruše na zabezpečovacím zařízení, se přejezd spustí do výstrahy. Závory se zavřou a červená světla svítí až do doby odstranění poruchy. To ale není tento případ,“ uzavírá Illiaš.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek