metro.cz

Budoucnost už brázdí Vltavu. Svezete se?

  5:20
Deník Metro se byl podívat na lodi s elektrickým pohonem. Plavidlo již jezdí po řece.
Bella Bohemia

Bella Bohemia | foto: IDEALAB

Vlny Vltavy v Praze začala brázdit první plně elektrická loď v Evropě, takzvaná smart boat. Katamarán Bella Bohemia, která je součástí flotily Pražské paroplavební společnosti / Prague Boats, má kapacitu až 250 pasažérů na dvou palubách. O design plavidla se postaralo studio VH Architects v čele s Verou Hampl.

Tichá 25 metrů dlouhá loď bez škodlivin
I pasažér, který by přehlédl velký nápis ELECTRIC na boku pětadvacetimetrové lodi, pocítí při plavbě, jak se liší od ostatní padesátky pražských osobních plavidel. Je totiž při provozu naprosto tichá, právě díky elektrickému pohonu. V podpalubí se ukrývá 12 moderních baterií o celkové kapacitě 126 kWh a napětí 600 voltů. Jedno nabití vystačí až na devět hodin plavby, v běžném provozu přibližně pět až šest hodin. Přes noc, kdy loď kotví na Kampě, ale i mezi jednotlivými plavbami, se nabíjí pomocí přípojek instalovaných na náplavkách. Akumulátory napájí pohonné propulzory o výkonu 2 x 55 kW. 

Bella Bohemia

Tyto motory jsou schopny se otáčet o 360°, čímž je  zajištěna vynikající manévrovatelnost lodi. Stejné řešení se využívá také u námořních lodí pro dokormidlování – mezi říčními osobními plavidly drží Bella Bohemia prvenství v osazení takovou technologií. 

Pro případ výpadku baterií zajišťují bezpečnost plavby dva záložní dieselové generátory. Nedojde-li tedy k jejich výjimečnému použití, loď nevypouští do ovzduší žádné emise. Podle slov mluvčího Prague Boats Dušana Sahuly plánuje společnost postupnou obměnu lodí ve flotile za elektrické právě z důvodu šetrnosti k životnímu prostředí.

Bella Bohemia

Hliník je přítomen
Celá sada baterií váží přes jednu tunu, také proto bylo pro konstruktéry v německém Derbenu velkou výzvou dosáhnout co nejmenší váhy samotného plavidla. To se podařilo použitím inovativní hliníkové konstrukce. Hliník je také výrazným viditelným prvkem designu lodi, jsou z něj vyrobeny všechny sedačky, které barvou skvěle doplňují světlý interiér. Tmavý je pouze střed lodi, jenž ukrývá potřebné zázemí pro provoz a bar, toalety a technologie. Konfigurace sedaček je flexibilní, je tedy možné uspořádání měnit pro potřeby různých akcí. Skvělý výhled poskytuje loď nejen z horní paluby – její boky jsou plně prosklené, s možností úplného otevření, což v horkém létě zajišťuje příjemný vánek během plavby. Vyhlídkovým plavbám může sloužit i v zimě, samozřejmostí je vytápění i klimatizace.

Bella Bohemia

Architektka si od domů odskočila k lodi
Za architektonickým návrhem lodi Bella Bohemia stojí tým VH Architects v čele s architektkou Verou Hampl. Vera se věnuje i návrhům rodinných domů, komerčních, administrativních prostor a nejrůznějších interiérů realizovaných v České republice a Brazílii. Jak se tato česká architektka brazilského původu dostala k navrhování lodí? „Po založení VH Architects jsem v tomtéž roce navrhla obchod s brazilským dřevem a později jsme začali naši dlouhodobou spolupráci s Prague Boats a Pražskou paroplavební společností, kde se staráme o interiéry výletních a restauračních lodí. Začalo to rekonstrukcí parníku a nyní už stavíme úplně nové lodě. Snažíme se sledovat a používat nejnovější technologie šetrné k životnímu prostředí,“ říká. 

Autor:
zpět na článek