metro.cz

VZPOMÍNKY NA PRAHU: Proč pod Letnou nevede tramvaj?

  13:00
Kutali ho čtyři roky, zcela ručně. Letenský tunel zprovoznili přesně před 67 roky a původně jím měly jezdit i tramvaje.

Další 1 fotografie v galerii
Návrh Jana Kouly na průraz skrze Letnou | foto: Wikipedia

Spojnice Nového Města a Holešovic byla v plánu již na přelomu 19. a 20. století ­ vedle ražby tunelu byl ve hře i průkop (návrh architekta Jana Kouly z roku 1907) nebo také serpentýna linoucí se od paty Čechova Mostu na Letnou. Za první republiky výstavbu tunelu několikrát stoply obstrukce Klubu Za starou Prahu ­ kvůli němu se neuskutečnila plánovaná ražba Strahovského tunelu (ten byl postaven až o neuvěřitelných šest desetiletí později, v roce 1997).

Ale zpět k tunelu pod Letnou, jehož práce začaly přesně 28. září 1949 a oproti prvorepublikovým plánům stavba nevedla z Pařížské třídy, ale z Revoluční ulice. V plánu byla i tramvajová trať, ovšem tuto – jistě i dnes potenciálně užitečnou možnost – vyloučili statici. Důvod? Břidlicové tělo letenského kopce, jakož tíha Zemědělského muzea by si nerozuměli s vibracemi vydávanými tramvajovým provozem.

Letenský tunel, na jehož obložení byly použity totožné dlaždice jako v tunýlku pod Vítkovem, byl zprovozněný 26. září 1953.

Autor: David Halatka Metro.cz
zpět na článek