metro.cz

Větší foto
Takto by měla vypadat Invalidovna s přístavbou. | foto: NPÚ

Architekt a sklář: Dostavba Invalidovně zřejmě neuškodí

  8:04
Národní památkový ústav představil plán na rekonstrukci pražské Invalidovny. Barokní stavbu by měla doplnit dvě moderní několikapatrová křídla. Fasáda ze skla ale dráždí část veřejnosti. Deník Metro proto oslovil dva experty, kteří dostavbu okomentovali.

Skleněná fasáda Nové scény Národního divadla od architekta Karla Pragera v sousedství starobylé budovy má své příznivce i odpůrce i v současnosti. Extravagantní tvary a také skleněné obložení doplňující budoucí rekonstrukci Invalidovny už také vyvolávají emoce.

Emoční moderna

  • Gotiku, baroko, renesanci i další styly doplňují architekti rádi sklem.
  • S prosklenou „kopií“ Cheopsovy pyramidy se dlouho nemohli vyrovnat návštěvníci pařížského Louvru.
  • Silný důraz na sklo a neobvyklé tvary dali architekti Vlado Milunić a Frank Gehry Tančícímu domu v Praze.

„Co se architektonického pojetí týká, nic proti tomu nemám,“ říká přední český sklář Zdeněk Lhotský, který v Železném Brodě navázal na tradici sklářství Stanislava Libenského a jeho ženy Jaroslavy Brychtové. Libenský se částečně podílel na dotvoření fasády Nové scény ND. Lhotský v přípravné fázi konzultoval některé otázky ohledně vy- užití skla pro fasádu Invalidovny. „U Invalidovny mám spíš pocit, že se kolem ní všechno strašně dlouho táhne už od povodní v roce 2002 a před každými volbami vždy někomu poslouží jako dobré píár, a zase se nic nestane,“ komentuje Lhotský. Z moderní architektury v Praze ho prý víc dráždí vnější prosklená schodiště odbavovací haly hlavního nádraží, jejichž spoluautorem byl i jeho učitel Libenský. „Člověk ale dneska už neví, jestli si to nevymyslela nějaká komise,“ říká Zdeněk Lhotský.

Starobylé a moderní, to je i něco, co se dá dobře skloubit i podle architekta Jaroslava Huňáčka. Ten se výrazně podílel na rekonstrukci historického jádra Jihlavy. „Viděl jsem pár povedených věcí, v minimalistickém pojetí, třeba v Londýně, a pokud to autor takového díla nepojme ve stylu „tak tam něco přilepíme a uvidíme, jak to dopadne“, nejsem proti,“ komentuje obecně sepětí starého s novým jihlavský architekt. Funkční a jednoduchá, i velmi moderní, dostavba k dávnému slohu je podle něho přijatelnější než hledání nějakých tvarů, které se snaží původní styl kopírovat nebo napodobit. 

Komentáře

zpět na článek