metro.cz

Směrovky mizí od pražských silnic. Je to chyba?

  18:27
V rámci boje s vizuálním smogem odstraňuje magistrát také navigační systém „na poslední kilometr“.
Cedule mizí. | foto: SMEROVETABULE.CZ

Když došlo před dvěma měsíci na odstranění dvacítky ilegálních billboardů umístěných na městských pozemcích především v oblasti Radlické dopravní tepny, většina Pražanů uznale pokyvovala hlavou. Po měsících letargie magistrát konečně podniknul významnou akci proti výskytu takzvaného vizuálního smogu, proti kterému v minulosti jeho zástupci slovně protestovali. Nyní se však ukazuje, že odstraňování reklamních cedulí nevoní zdaleka všem. Ozývají se totiž zástupci pražských soukromých firem, podle kterých nemusí mít cedule u silnic vždy jen ryze komerční účel.

„Magistrát má v plánu odstranit kromě jiného 1 800 informačních a směrových tabulí z důvodu snahy omezit vizuální smog. Mnohdy se ovšem jedná o navigační systém takzvaně na poslední kilometr, kdy mohou selhávat navigace v mobilu či autě,“ říká Jan Eisenreich ze společnosti Směrové Tabule.cz a dodává: „Směrové tabule navíc neobsahují žádné reklamní sdělení. Pravděpodobnost, že se v metropoli bez konsolidovaného systému integrovaných směrových zařízení vizuální smog rozmůže, se tímto krokem spíše zvyšuje.“

Navíc je podle Eisenreicha nutné odlišovat černou reklamu od funkčního navigačního systému. „Jejich zadavatelé totiž budou hledat cesty, jak do svých provozoven navádět na vlastní pěst,“ myslí si Eisenreich.

Zástupci magistrátu v čele s radním pro správu majetku Janem Chabrem, jež má odstraňování reklamních ploch u cest v Praze na starost, však dlouhodobě poukazují na to, že v případě směrovek u silnic nejde vždy jen o vizuální smog. V některých místech totiž plochy s šipkami také komplikují údržbu a úklid, a v neposlední řadě rozptylují řidiče při jízdě. Právě zaujmout a přitáhnout oči osoby za volantem však firmy Směrové Tabule.cz, Bulldog reklama a další podobné logicky chce. Na webu dokonce Směrové Tabule.cz radí, jaké barvy a nejlepší zorný úhel zvolit. V tom vidí problém nejen magistrát, ale i odborníci z Ústředního automotoklubu (ÚAMK) ČR.

„Motoristé se již nyní potýkají na českých silnicích s přemírou klasických dopravních značek, kterým musí věnovat pozornost, a k tomu je okolí silnic ještě doplněno o reklamní a informační cedule, plochy, šipky, různé směrovky a podobně. Není proto na místě je dál zahlcovat dalšími informacemi,“ vysvětluje pro deník Metro mluvčí ÚAMK Igor Sirota. „Bylo by velmi neblahé, kdyby řidiči více pozornosti věnovali informaci o tom, kde najdou obchodní dům, a méně třeba značce dej přednost v jízdě,“ dodává Sirota.

Inteligentní naváděcí systém má každá evropská metropole a v Praze funguje již dvacet let. Hlavní město od svého záměru odstraňovat komerční směrovky u silnic však i nadále ustoupit nehodlá. Podle údajů, jež má deník Metro k dispozici, dosud zmizela z pozemků u cest na území Prahy zhruba polovina nosičů umístěných na přibližně tři sta sloupech. Zda nebyly některé z nich přece jen někomu k užitku však radní Chabr odmítl pro Metro komentovat. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
Témata: silnice, Smog, ÚAMK
zpět na článek