metro.cz

Praha jako velké staveniště

  5:11
Metropole letos zažívá nejintenzivnější výstavbu bytů za posledních deset let. Na silnicích to také žilo.
Technická správa komunikací zajišťuje i opravy na Strakonické ulici. | foto: TSK PRAHA

Díky pandemii koronaviru se v metropoli stavělo více a rychleji. Tenhle pro někoho paradoxní závěr doposud potvrzují všechny analýzy, které v posledních týdnech vznikají. Technická správa komunikací (TSK) i další subjekty letos v hlavním městě provedly skoro 250 velkých oprav silnic, chodníků a kolejí.

Pracovníci řadu uzavírek letos ukončovali s předstihem a podle posledních čísel byla intenzita osobní dopravy v Praze o 17 procent nižší než v loňském roce. „Zatímco jarní vlna koronaviru a s ní související vládní opatření snížily intenzitu automobilové dopravy v pracovní dny o třetinu, podzimní restrikce tak zásadní vliv neměly. Během 42. týdne (tedy po vyhlášení krizových opatření jako například zákazu hromadných akcí či omezení provozu stravovacích zařízení – pozn. redakce) se počet aut v centru Prahy snížil o dvacet procent, ve vnějším pásmu pak o třináct,“ říká mluvčí TSK Barbora Lišková.

Stavba bytů

14 450

Tolik bytových jednotek vzniká na území metropole. Děje se tak v rámci 137 developerských projektů. Dá se čekat, že letos a v dalších dvou letech bude dokončeno až šest tisíc bytů ročně. Oproti loňsku se zvýšil počet bytových jednotek asi o devět procent.

„Víkendová čísla, která na jaře ukázala propad automobilové dopravy v centru o polovinu, se v říjnu snížila zhruba o čtyřicet procent,“ dodává Lišková.

Ucpaný Barrandov
Díky opatřením a celkově nižšímu počtu aut ve městě se zlepšila i průjezdnost metropolí, kterou TSK ověřuje pomocí měřicího vozidla. I zde se ale najdou výjimky a na některých trasách strávili řidiči více času, než je obvyklé. Šlo například o cesty mezi Barrandovem a Smíchovem nebo z Bubnů na I. P. Pavlova. Obecně se však podle TSK z pražských komunikací auta spíše stahovala. „Zejména nízké intenzity dopravy v jarních měsících nám pak usnadnily práce příkladně na Evropské nebo u opravy mostu v Aviatické, protože letiště nebylo v provozu,“ doplňuje pro deník Metro Lišková.

Zimní přestávka
V posledních dnech správa komunikací v metropoli buďto přímo opravy ukončuje, či zahajuje takzvanou zimní technologickou přestávku. To je případ Plzeňské ulice v Praze 5, kam se v úseku Trabant muzeum a Bucharova vrátí dělníci až příští rok. Až do Vánoc se bude před zimní přestávkou pracovat třeba na Barrandovském mostě. To samé platí pro opravu mostu u Horních Počernic.

„V rámci větších investic jsme zahájili také dlouho očekávanou rekonstrukci části Koněvovy ulice na Žižkově, která navazuje na již opravenou Husitskou. Zde budou práce pokračovat i v roce 2021 a navazovat na probíhající obnovu vodovodního řadu a kanalizace. Do části čerstvě opravené Koněvovy ulice ve směru do centra mezi ulicemi Rokycanova a Prokopova se vrátil provoz nedávno,“ vyjmenovává Lišková.

Hotové stavby
Na konci února správa komunikací zahájila opravy například na Poděbradské směrem z centra, v Malešické nebo na Novodvorské ulici. V březnu začala další etapa rekonstrukce Štěrboholské spojky, dále výměna povrchu vozovky na Modřanské, Bucharově nebo Evropské ulici. „V době letních prázdnin jsme vyměnili část pravých jízdních pruhů na Jižní spojce a začali jsme se stavbou nového mostu na Zbraslavi do ulice K Výtopně. Kompletní rekonstrukcí prošly i některé ulice ve Starých Bohnicích, Jungmannova nebo ulice kolem Haštalského náměstí na Praze 1. Nová je i část ulice Karla Engliše na Praze 5 a celá řada dalších,“ vzpomíná pro Metro Lišková.

Zastavěná Praha 5
Se zajímavými údaji o pražských stavbách v letošním roce přispěchal také Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR). Podle jeho analýzy letos zažíváme nejintenzivnější výstavbu za posledních deset let. „Což je samozřejmě dobrá zpráva. Ceny bytů ovšem neklesají a občané musí na byt šetřit průměrně dvanáct let, a to aniž by utráceli za cokoliv jiného. Proto nutně potřebujeme nový stavební zákon, který půjde mimo jiné naproti dostupnému bydlení a zrychlení procesů v budoucí výstavbě,“ reagoval na údaje z analýzy ředitel IPR Ondřej Boháč.

V září tohoto roku dosahovala v rámci aktuálních developerských projektů průměrná nabídková cena volného bytu 95 904 korun za metr čtvereční celkové plochy bytu. Volný nový byt pak průměrně vyšel na 8 455 226 korun, což je zhruba o milion víc než loni.

Nejvýznamnější oblast výstavby, stejně jako v loňském roce, byla Praha 5 s dvaceti aktuálními developerskými projekty a 2270 byty. „Značný objem výstavby jsme v září registrovali rovněž na území správních obvodů Praha 8 (17 projektů s 1610 byty) a Praha 9 (13 projektů s 1536 byty),“ uvádí IPR.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek