metro.cz

Vozila štíty i mačety, nyní má nakročeno do muzea

  19:41
Legenda. Vozidlo k neutahání a pracant s překvapivě nízkým číslem na počítadle kilometrů. Avia A21 Furgon pomáhala a chránila dlouhých 25 let. Ještě v těchto dnech ji můžete v ulicích metropole potkat. K ruce ji má technická skupina speciální pořádkové jednotky (SPJ) krajského města Prahy.
Vozidla A 21 / A 31 se vyráběla po roce 1983, kdy byla ukončena výroba modelů...

Vozidla A 21 / A 31 se vyráběla po roce 1983, kdy byla ukončena výroba modelů Avia A 15 / A 20 / A 30. Tento konkrétní vůz byl vyroben v roce 1995. | foto: Marek Hýř, Metro.cz

„V současné době je to naše největší vozidlo. Kromě pravidelných povinných projížděk vozí například velké stany, které využívá oddělení prevence a tisku,“ říká Václav Král, vedoucí organizačního a operačního oddělení SPJ.

Legenda, vozidlo k neutahání a pracant s překvapivě nízkým číslem na počítadle...

Oproti jiným policejním vozidlům však tento „dědeček“ nemá tolik výjezdů. Právě kvůli tomu, že se jedná o speciální vozidlo, které do terénu vyráží jen v určitých případech, má avie najeto jen necelých 22 tisíc kilometrů.

Ještě donedávna dodávka vozila pro technickou skupinu nejrůznější vybavení. Od křovinořezů, lopat, krumpáčů a mačet po lezeckou techniku. „Speciální pořádková jednotka spolupracuje také s oddělením vražd, takže když bylo potřeba prozkoumat terén, pátrat po těle nebo dohledat zbraň, tak avie dovezla materiál,“ vysvětluje Král.

Vnitřní zástavbu vozu si jednotka předělal pro své účely sama.

V minulosti vůz také převážel i jiné vybavení než jen lopaty. „V roce 1995 když vznikala pořádková jednotka, byla avie používána především na převoz štítů, helem a dalšího zařízení, které bylo potřeba při demonstracích,“ popisuje Král. Spolu s českou avií pořádková jednotka využívala i německý Mercedes 208 D, ten byl však ze služby vyřazen už před osmi lety.

V současnosti je Furgon u policie nahrazen vozy Volkswagen Transporter T5. Ty jsou sice daleko modernější, ale to, co uvezla jedna avie, musí nyní jezdit ve dvou vozech.

Ačkoliv je tento malý náklaďák stále v relativně dobré kondici, momentálně se řeší jeho odchod „do důchodu“, který nejspíš stráví v policejním muzeu. „Vůz je technologicky zastaralý. Rychlost, komfort i obsluha toho vozidla jsou někde úplně jinde než u moderních aut. Nové transportéry jsou o x tříd výš. Jsou navíc menší a ovladatelnější. S tím souvisí i další výhoda. Zatímco s Avií Furgon musí striktně jezdit pouze řidič s oprávněním skupiny C, v transportéru může za volant i policista s řidičákem skupiny B,“ dodává vedoucí organizačního a operačního oddělení SPJ. 

Je jediná svého druhu

  • Avia 21 je lehký nákladní automobil vyráběný v Československu ve společnosti Avia.
  •  Vozidla A 21/A 31 se vyráběla po roce 1983, kdy byla ukončena výroba modelů Avia A 15/A 20/A 30. Tento konkrétní vůz byl vyroben v roce 1995.
  • Avie A 21 byly vyráběny až do roku 1998. Po 30 letech tak skončila éra výroby technicky spřízněných typů, které přes veškeré inovace vycházely z původní licenční předlohy vytvořené v roce 1968.
  •  Vůz je dlouhý 4662 mm, široký 1996 mm a vysoký 2230 mm. Maximální rychlost je 95,5 km/h.
  • Spadá pod Speciální pořádkovou jednotku Policie České republiky hlavního města Prahy (SPJ). Vnitřní zástavbu vozu si jednotka předělala pro své účely sama. Svého druhu je jediná stále sloužící avie v barvách policie.
Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek