metro.cz

Kde ta tramvaj je? Lidé mohou zjistit přesnou polohu spoje

  10:33
V poskytování informací o provozu MHD si Praha pomalu doplňuje mezery.

Další 1 fotografie v galerii
Aktuální poloha vozidel PID na mapa.pid.cz. | foto: PID

Žhavá novinka i letitý dluh v informování o spojích hromadné dopravy. Tak se mezi cestujícími v posledních dnech hovoří o sdílených polohách konkrétních tramvajových spojů. Za jak dlouho tramvaj přijede i jaké je její aktuální zpoždění, lze nově zjistit a sledovat pomocí několika webů a aplikací. Dopravní podnik totiž polohy souprav již pár dní sdílí s centrálním dispečinkem Pražské integrované dopravy (PID), odkud jsou poskytovány dál.

„V pilotním provozu jsou informace k dispozici ve vyhledávačích spojení na webových stránkách dopravního podniku, PID, IDOS a také v aplikaci PID Lítačka. On-line polohy tramvají pražské MHD mohou zájemci najít také na stránkách mapa.pid.cz. Dopravní podnik spolu s organizátorem dopravy Ropid bude nyní odlaďovat kvalitu zveřejňovaných dat,“ říká pro deník Metro mluvčí dopravce Aneta Řehková.

On-line poloha

  • Potřebujete si ověřit, kdy vám z vaší zastávky odjíždí nejbližší tramvaj?
  • Stačí zadat název vybrané zastávky, případně si zvolit číslo linky a požadovaný směr.
  • Novinka už funguje v aplikaci PID Lítačka, aplikaci a na webu IDOS, na mapě spojů mapa.pid.cz, ve vyhledávači na Mapách Google, v aplikaci Jízdní řády od Seznamu a dalších aplikacích využívajících opendata PID.

Data o poloze spojů jsou otevřená a přístupná. Díky tomu je mohou pro další dopravní aplikace nekomerčně využívat i jiné společnosti a subjekty. Právě to se stalo před necelým rokem u autobusů. V pilotním provozu byla tehdy jejich poloha zpřístupněna na webu kdymitojede.cz, který spravuje společnost Ropid. V následujících týdnech tyto údaje postupně začaly využívat i další platformy.

„U tramvají je to nyní tak, že posílají do systému zprávy při vyhlášení zastávky a průjezdu zastávkou s inframajákem. Touto součástkou je jich v současnosti vybavena většina. Vypočtené zpoždění je tedy poměrně přesné, polohu na mapě je nicméně potřeba brát s mírnou rezervou. Tramvaje by měly být výhledově vybaveny novějším systémem na bázi GNSS, který bude posílat přesnou polohu, navíc mnohem častěji,“ říká mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Má tramvaj zpoždění?

Na moment, kdy bude největší pražský dopravce sdílet svá data jak o autobusech, tak o tramvajích, se čekalo dlouhá léta. Většina fanoušků hromadné dopravy proto tento krok považuje za značně opožděný. „Aktuální polohy tramvají jsou posledním kamínkem do mozaiky komplexních informací pro cestující. Díky zapojení do systému otevřených dat PID může tyto informace využívat pro svoje aplikace každý, kdo o to projeví zájem,“ nastiňuje svůj pohled na věc ředitel Ropidu Petr Tomčík.

Řada cestujících by také uvítala přesná data o zpoždění jednotlivých souprav metra. Tady ale vše stojí a padá na tom, jak rychle se podaří pokrýt všechny tunely LTE signálem. I tak jde ale v pražském metru obvykle jen o desítky vteřin. Podle náměstka primátora a předsedy dozorčí rady dopravního podniku Adama Scheinherra bude celé metro pokryto začátku roku 2022. „Informace o polohách dopravních prostředků a signál v metru patří mezi základy moderní MHD. Takovou ji pro vás také chceme dělat. Nyní máme pokrytých 36 stanic z 61,“ tvrdí náměstek Scheinherr.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek