Když jste před pár lety bydleli třeba jen několik desítek kilometrů od hlavního města, jen těžko jste mohli počítat s tím, že odtud až domů dojedete na jeden jediný lístek. V současnosti se tak děje poměrně běžně a onou pomyslnou Prahou se postupně stává díky rozšiřování hranic Pražské integrované dopravy postupně celý Středočeský kraj.
V následujících měsících má podle plánů organizátora dopravy Ropid dojít k připojení, takzvané integraci, hned několika dalších oblastí. Změny se dotknou především oblastí Skalska, Královéměstecka, Kolínska a Kutnohorska.
Integrace PID
|
Ne vždy levněji
Když se loni k Pražské integrované dopravě (PID) připojilo Příbramsko, místní vyzbrojení Lítačkou prakticky ze dne na den začali platit místo osmdesáti korun za lístek pouze 54 korun. Tedy o dvacet šest korun méně. Podle mluvčího Ropidu Filipa Drápala však v dohledné době plánované integrace nemají za cíl slevovat jízdné. „V případě těchto oblastí nepůjde o výrazné zlevnění, spíš o rozšíření možnosti na jízdenku cestovat jak autobusem, tak vlakem a libovolně mezi spoji přestupovat. Zejména držitelé předplatních kuponů budou moci jezdit v daných pásmech, jak často chtějí, a to bez ohledu na druh dopravy či dopravce,“ popisuje pro Metro výhody plánovaných integrací Drápal.
Až do Boleslavi
V oblasti Skalska dojde podle plánů Ropidu k rozšíření integrace veřejné dopravy během března. Mezi dotčené obce patří kromě Skalska také například Boreč, Kluky, Mladá Boleslav či Mšeno. Zavedeny zde budou dvě nové linky PID a dvě stávající linky mimo pražský systém budou naopak zrušeny.
Z integrace do pražské dopravy pak místním cestujícím plynou výhody hlavně tehdy, pokud dojíždějí pravidelně. „Na linkách bude samozřejmě platit pásmový a časový tarif PID s možností využití přestupních jízdenek i časových kuponů, a to v papírové i elektronické podobě, včetně možností nákupu jednorázového jízdného u řidiče. Nákup lze provést i pomocí platební karty či pomocí mobilní aplikace PID Lítačka,“ vyjmenovává Drápal.
V březnu začne jezdit šestice nových pražských linek také do oblasti Královéměstecka. Při integraci bude zrušeno celkem dvanáct linek v systému Středočeské integrované dopravy, na čtyřech linkách PID a třech středočeských linkách pak bude upraven jejich provoz. „V nejvyšší možné míře se snažíme na nových linkách zavést proklady linek mezi sebou pro vytvoření atraktivního intervalu a vybrané linky v Poděbradech a Dobšicích navázat na vlakové spoje. U části dopravních relací pak dojde k posílení provozu v pracovní dny i o víkendech,“ vyjmenovává pro Metro Drápal.
Čistka u Kolína
V prvním pololetí letošního roku bude do společného integrovaného systému Prahy a Středočeského kraje zahrnuta také severní část oblasti Kolínska a dále oblast Kutnohorska a Uhlířskojanovicka. Drápal odhaduje načasování této integrace na duben. Lámat chleba tu budou ve velkém. „Při integraci bude zrušeno celkem 41 linek v systému Středočeské integrované dopravy, zavedeno devatenáct nových autobusových linek PID. Na dvanácti linkách PID a šesti středočeských linkách pak bude upraven provoz,“ doplňuje Drápal, podle kterého mají teď organizátoři dopravy za cíl hlavně provázat autobusové a vlakové spoje. A to především v Poděbradech, Kolíně a Nymburce.