metro.cz

Oceněný student: Chtěli jsme využít zkušenosti pro dobrou věc

  16:35
Tomáš Stanovčák vytvořil loni na jaře se spolužáky Tomášem Baštou a Janem Šafaříkem z ČVUT v Praze webovou stránku koronavirus24.cz a chatbota Vojtu, který odpovídal na nejčastější dotazy. Trojice studentů získala cenu ministra školství za mimořádné činy. Nejen k ní se Stanovčák vrací v rozhovoru pro Metro.
Tomáš Stanovčák | foto: ČVUT

Jak dlouho se věnujete programování?
Od patnácti let. Baví mě využívat kreativitu k vytváření aplikací, které jsou dále v praxi prospěšné. Obecně věřím, že technologie dokáží ulehčit život v mnoha odvětvích, proto jsem rád při jejich vzniku.

Během studia na ČVUT jste se spolužákem založili startupu WaldoBot. O co přesně se jedná?
WaldoBot je startup, který jsme vytvořili s Honzou Šafaříkem. Jedná se o tvorbu chytrých chatbotů na míru. Kdokoliv si ho může objednat.

Co je chatbot?
Ve zkratce jde o počítačový program, který dokáže automatizovaně odpovídat na dotazy uživatelů.

Ocenění

  • Cena ministra školství za mimořádné činy studentů se uděluje jednou ročně. Maximum je deset ocenění.
  • Kromě zmíněné trojice mladých pánů získala ocenění i studentka Fakulty biomedicínského inženýrství ČVUT v Praze Alžběta Šabouková za pomoc při autonehodě. 

Jaké jsou plusy a minusy chatbotů?
Mezi hlavní výhody patří, že je nikdy neotráví opakované dotazy a zvládnou odpovídat nepřetržitě 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Chatbot však mívá problémy s řešením složitějších požadavků, na které nebyl předem připraven. Proto by měla být technologie vnímána jako doplněk k reálným zaměstnancům, ne jako jejich konkurence.

Proč jste se pak rozhodli založit webové stránky koronavirus24.cz?
S nápadem vytvořit chatbota, který by odpovídal na dotazy spojené s koronavirem, přišel Honza. Chtěl využít naše dosavadní zkušenosti pro dobrou věc. Cílem bylo zpřehlednit dostupné informace o covidu během první vlny pandemie. Jelikož se v prvních týdnech hrnuly informace ze všech stran, chatbota Vojtu jsme připravili tak, aby dokázal přímo a stručně odpovědět na dotaz. Výzvou bylo odhadnout okruh témat, která budou lidi během provozu nejvíc řešit, abychom chatbota zvládli dostatečně připravit.

Odkud bral chatbot Vojta informace?
Výhradně ze tří ověřených zdrojů, kterými byly internetové stránky Ministerstva zdravotnictví ČR, Státního zdravotnického ústavu a zpravodajského portálu ČT24.

Web je zastavený. Proč?
Po několika týdnech provozu spustilo ministerstvo zdravotnictví oficiálního chatbota, se stejným účelem, jako měl Vojta. Aby vedle sebe neběžely dva projekty se stejným cílem, rozhodli jsme se naši iniciativu ukončit.

Za svůj počin jste získali s kolegy cenu ministra školství. Jaký to je pocit?
Když jsme se o tom dozvěděli, překvapilo nás to a zároveň potěšilo. Ocenění si vážíme, jelikož každá pozitivní reakce či pochvala motivuje člověka, aby pokračoval. Láká nás myšlenka uplatnit chatbota ve státní správě, kde by pomáhal s vyřízením dotazů z oblastí daní, odvodů i další administrativy.

Autor: Barbora Kučerová Metro.cz
zpět na článek