metro.cz

Cukroví zájemcům zhořklo. Zaplatili, ale nedostali nic

  12:30
Internetové obchody měly koncem roku žně. Některé naslibovaly, avšak zákazníky vypekly.
Dům v Rybné 24 | foto: Metro.cz

Kilogram cukroví za 280 korun. No, nekup to za ty prachy! Vždyť „na krámě“ bylo minimálně za čtyři stovky, Češi brali vánoční dobroty i za tisícovku. Právě cena měla být tím prvním, co zájemce mělo varovat. Nevarovala. Místo cukrovinek z Jiříkovy kuchyně se lidé ocitli spíše v „Jiříkově vidění“.

„Oslovil jsem firmu, která figuruje jako Jiříkova kuchyně, a pán mi napsal, že není problém si objednat. Myslel jsem, že je to jedna z uzavřených restaurací a chce si vydělat aspoň takhle,“ napsal deníku Metro David, jeden ze stovek zákazníků Jiříkovy kuchyně, který se také nedočkal, i po zaplacení zálohy, naslibovaných sladkostí. Objednal si dvě kila a poslal zálohu. Tím ale veškerá komunikace mezi ním a „kuchyní“ zamrzla.

Škoda za desítky tisíc

„Mohu potvrdit, že se zabýváme případem podvodného prodeje cukroví na internetu,“ uvedla mluvčí pražské policie Eva Kropáčová. V současné době evidují policisté více než stovku poškozených se škodou vyčíslenou na bezmála padesát tisíc korun. „Prošetřujeme to jako podezření z trestného činu podvodu,“ uvedla pro deník Metro mluvčí.

Deník Metro zjistil, že Jiříkova kuchyně není samostatně postavený e-shop, ale že jeho provozovatelé využili šablon, na kterých se dá zdarma internetový obchod postavit. Provozovatelé Jiříkovy kuchyně využili služeb projektu Webnode. Právě ten je on-line nástrojem pro tvorbu a správu webových stránek, které poskytuje dalším firmám. Poškození se na provozovatele Webnode také obrátili. „Nepřísluší nám dělat arbitra v případech, kde není protiprávní jednání a viník je zřejmý a nesporný,“ uvedl provozovatel stránek na stížnost jednoho z poškozených. Stránky totiž na první pohled vypadají v pořádku a Webnode je nemůže blokovat. „Stránku jsem nechala ale zálohovat pro případ, že by je vlastník smazal a policie potřebovala informace z jejich obsahu,“ uvádí zástupkyně Webnode.

Kuchyně žádná, zato tisíce firem v jednom domě

Nyní web Jiříkovy kuchyně nefunguje, nicméně dříve, než ho Webnode zablokoval, deník Metro také zjistil, že provozovatelé uváděli pouze adresu „kuchyně“ v pražské Rybné ulici. Žádné další kontakty, jak je u e-shopů obvyklé. „Scházejí na něm ze zákona povinné informace o prodejci,“ uvedl pro deník Metro Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodní inspekce. Navíc v domě žádná taková cukrářská výrobna či jiný podnik tohoto druhu není.

Někteří z podvedených uvádějí, že jsou zde ale registrovány téměř čtyři tisícovky nejrůznějších firem a společností. Se jmény skrytými za Jiříkovou kuchyní se již setkali při jiných příležitostech. Například na internetovém bazaru, kde za zboží požadovaly tyto osoby předem poslat peníze, aniž by daly záruku, že věc dodají.

Jak se před podobným chováním chránit? „Podvodným e-shopům se věnujeme prakticky neustále, máme na webu dokonce ověřovač e-shopů,“ říká Lucie Korbeliusová z organizace dTest. Jako radu přidává před nákupem na méně známém virtuálním obchodě nehledět jen na cenu zboží a zásadně nic neplatit předem.

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek