metro.cz

Nandat, sundat a pak zase nasadit. Řidiče autobusů prohání rouška i páska

  6:00
Cestování na příměstských linkách není vždy peříčko. Své o tom vědí pražští řidiči MHD.
Příměstský autobus | foto: Ropid

Zakázaná zóna byla ještě donedávna v autobusech k vidění pouze tehdy, když si řidič nešikovně odložil k jednomu z předních míst pro cestující kbelík a mop. Od minulého března, kdy udeřila pandemie koronaviru, si však Pražané nesednou v přední části žádného městského busu. Brání jim v tom totiž plastové pásky, které mají za úkol ochránit řidiče před případným kontaktem s nakaženým cestujícím. Jak ale popsal deníku Metro čtenář Václav, tohle opatření může být dvojsečné. A to zejména pro řidiče působící na okraji metropole. 

„Již několikrát jsem se zamýšlel nad tím, kolik času asi tráví autobusáci s rolí oddělovací pásky v ruce. Městské autobusy mají totiž zpravidla oddělenu první řadu sedadel, ty příměstské naopak málokdy. Tenhle jev vídám například při cestování z Prahy do Dubče nebo z Klánovic na Černý Most přes Šestajovice. Mnohdy se jedná o tentýž vůz, pokaždé však v jiném čísle a režimu. To řidiči opravdu musí pásku předělávat pokaždé?“ napsal deníku Metro Václav. 

Koordinaci a provoz všech městských i příměstských autobusových linek má v hlavním městě na starost organizátor dopravy Ropid. Podle jeho mluvčího Filipa Drápala je pochopitelně mnohem snazší udržet „v bezpečí“ řidiče pražského autobusu. „U městských linek je totiž páskami vyznačena větší ochranná zóna kolem kabiny řidiče. U příměstských linek je opravdu nutný nástup předními dveřmi, protože tam probíhá kontrola a prodej jízdenek,“ vysvětluje Drápal. 

S páskováním a odpáskováváním to ale v extrémním případě může být i tak, jak popisuje čtenář. „Pokud tentýž vůz přejíždí mezi městskými a příměstskými linkami, bývá zamezení prostoru předních dveří řešeno tak, aby bylo možné vždy při změně typu linky tento prostor upravit. Nicméně i na příměstských linkách mohou řidiči zapáskovat přední řadu sedadel, která se nachází bezprostředně u pracoviště řidiče,“ dodává Drápal. 

Nandávání a sundávání nezažívají řidiči na příměstských linkách jen v případě pásek. Podle Drápala má v autobusech směřujících za hranice Prahy pravidelně nastávat situace, kdy si při nastupování cestujícího předními dveřmi a následné kontrole či prodeji lístku řidič vždy nandává roušku. Podle mnoha čtenářů deníku Metro však nosí někteří roušky jen velmi zřídka či vůbec. Podobné rebely lze potkat také mezi průvodčími v příměstských vlacích. Více si o tomto tématu přečtěte v boxu níže. 

Průvodčí mají smůlu

U autobusů na všech městských linkách v Praze jsou uzavřeny přední dveře a zahrazena první řada sedaček. U příměstských to nejde.

Ze zákazu nástupu předními dveřmi v autobusech nemohou být bohužel vyjmuti nevidomí, a to ani přesto, že jsou pro ně přední dveře důležité kvůli signálu pásu.

Ve vlacích „bezpečná zóna“ pro personál neexistuje.

V loňském roce řešil deník Metro hned dva případy, kdy se ve vozech příměstských vlakových linek S1 a S7 objevily lístky s nápisem: „Prostor je zadán pro vlakové čety.“ Ačkoli se oznámení pokaždé nacházela na plakátcích s logemČeských drah, dopravce se od nich vždy distancoval.

Jediné oficiální a schválené letáky Českých drah zde souvisejí s prevencí proti šíření koronaviru.

Průvodčí Českých drah nemají ve vlacích nárok na „vlastní“ prostor. Kromě kabiny řidiče není ve vlaku místo, které není cestujícím přístupné.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek