Mluví se o tom, že lidé začali počítače častěji používat, a to byla příležitost pro hackery. Bylo to z praxe poznat?
Nebylo. Většina lidí často ani netuší, že v zařízení nějaký vir mají. Většina virů se snaží pracovat skrytě a neupozorňovat uživatele na svou přítomnost. Jen minimum virů pracuje takovým způsobem, že o sobě dávají nahlas vědět – většinou se jedná o různé vyděračské viry. Například viry, které uživatelům začnou šifrovat jejich data a za jejich dešifrování chtějí zaplatit.
Jak koronavirus tedy ovlivnil zájem o servis?
V první vlně byl zájem o naše služby znatelně menší. Jako příčinu vidím strach lidí z nového a tehdy neznámého viru. Na podzim byl zájem o servis mírně vyšší.
S jakou závadou k vám lidé nejčastěji chodili?
Závady se pořád opakují, a to zejména přehřívání se notebooků, pomalý chod či nefunkční operační systém. Nemám však přesně spočteno, která ze závad je častější.
Notebooky musí používat i děti. Chodili k vám lidé často s tím, že jejich potomek něco s PC provedl?
Takových případů bylo skutečně více. Šlo hlavně o polité notebooky, ale i prasklé displeje a podobně.
Fungujete nonstop. Volají lidé i třeba ve dvě ráno?
Není to časté. Většinou lidé jen volají a chtějí se domluvit na jindy – to je v tom lepším případě. V tom horším chtějí jen poradit zadarmo po telefonu, což slušně odmítáme. Pokud už k nám někdo dorazí v noci, tak jde nejčastěji o zmiňovaný politý notebook, kde včasný zásah zvyšuje šanci na záchranu.
Sídlíte v Braníku. Máte i zákazníky odjinud?
Nejvíce k nám jezdí klienti z Prahy a okolí, ale není výjimkou klient z větší dálky. Například před týdnem u nás byl pán až z Rakovníka.