metro.cz

Lidem chybí cinkání. Je to už rok od zákazu řidičů youtuberů

  19:10
Nejznámější tramvaják Rezistor dohodu s dopravním podnikem dosud neupekl. „Na projekt jsme nezanevřeli, nicméně obdobě jako u řady jiných jsme posunuli zahájení realizace,“ sdělil deníku Metro šéf odboru komunikace DPP Daniel Šabík.

Další 1 fotografie v galerii
Youtuber Rezistor poctivě zamazává obličeje i značky. | foto: REPRO YOUTUBE

Dělat v Praze řidiče tramvaje je bezesporu úkol pro lidi se silnými nervy. Někteří z nich byli proto zvyklí dělit se o své „zážitky“ z jízd prostřednictvím videí na sociální síti YouTube. Takzvaní tramvajáci youtubeři nicméně začátkem letošního roku slavili smutné výročí. Již rok nesmějí na internetu uveřejňovat záznamy z kabin pořízené na soukromé kamery či mobil. Jinak jim hrozí podle pracovního řádu dopravního podniku dokonce vyhazov. „Téměř jsem si na to cinkání tramvaje vytvořila úchylku,“ posteskla si na YouTube uživatelka s přezdívkou Kjamabor.

Pozor na obličeje
Se zákazem zveřejňování videí z kabin přišel dopravní podnik ze dvou hlavních důvodů. Jednak kvůli zachování pravidel GDPR (argumentem pro zpřísnění byla ochrana osobních údajů cestujících Pražanů i chodců ve videích), dopravce chtěl mít však také větší kontrolu nad obsahem videí, a tedy i celkovou propagací činnosti řidičů.

Josef Chodounský alias Rezistor byl a stále je jednou z nejvýznamnějších osobností mezi řidiči youtubery. V minulosti se proslavil například svým videem, ve kterém zachránil u Malostranského náměstí ztraceného chlapce. Od vyhlášení zákazu jeho YouTube a Twitter účet podstatně zchudly.

Josef Chodounský

„Moji soukromou činnost mi ale nikdo nezakázal, i když obecně panuje představa, že ano. Při dodržení všech předpisů a zákonů produkuji dál. Bohužel úprava videí mi kvůli zamazávání obličejů a registračních značek v nahrávkách zabere víc času. Ten teď kvůli rekonstrukci domu nemám, proto se zdá, že jsem byl zaměstnavatelem omezen v činnosti, ale není tomu tak,“ vysvětluje pro deník Metro Chodounský.

Korona, zabiják youtubingu
O omezování činnosti Rezistora, ale i jeho kolegů Jarky Broki, Tramvajačky Džejn a mnoha dalších deník Metro informoval několikrát. Pokaždé článek vyvolal řadu emotivních reakcí. Fandům videí svitla naděje na jaře loňského roku. Tehdy deník Metro vypátral, že se chystá spolupráce mezi dopravním podnikem a vybranými youtubery. Jedním z nich měl být právě Chodounský a videa z kabin by dostávala oficiální štempl od dopravního podniku. Mělo se jednat také o natáčení bezpečnostně-preventivních videí. Pak ale přišla pandemie. „Na projekt jsme nezanevřeli, nicméně obdobě jako u řady jiných jsme posunuli zahájení realizace. Chceme se k němu vrátit, jakmile se situace kolem pandemie covid-19 stabilizuje a vrátíme se do normálnějšího fungování,“ sdělil deníku Metro šéf odboru komunikace dopravního podniku Daniel Šabík.

Porušování pravidel?
Jak tomu ale nejen v hlavním městě bývá, pravidla jsou někdy od toho, aby se porušovala. Zatímco youtuberka Jarka Broki přestala videa z kabin postovat úplně a začala se ve svých videích věnovat třeba vaření, jiní řidiči směrnice dopravního podniku jednoduše obcházejí. Jakým způsobem tak činí, aby se vyhnuli trestu? Je to prosté. Videa postují anonymně.

Nedávným a ve skutečnosti pouze zdánlivým příkladem je například YouTube video kanálu Kluci z Prahy, za nímž stojí reportér Janek Rubeš. Video se jmenuje: Nehody, bouračky a nebezpečné situace tramvají v Praze a, jak už název vypovídá, je plné záběrů z kabin řidičů. Rubeš dokonce ve videu avizuje, že podle řidičů tramvají, které se svým týmem obepsal, ty pražské nejvíce trápí nešikovně odbočující motoristé do dráhy tramvají. Samotná videa, ze kterých video složil, však byla většinou natočena v roce 2019.

Podobně v loňském roce postoval videa z kabiny řidiče také organizátor pražské dopravy Ropid. Nejedná se totiž o řidiče. Výrazné grafické úpravy ve videu chyběly.

Nezkracovat
Pro ty, kterým youtubová videa tramvajáků již chybějí, má deník Metro jedno doporučení. Pusťte si téměř patnáctiminutovou záležitost na kanálu Rezistora s názvem Takový byl rok 2020. V tomto videu slavný tramvaják naskládal za sebe všechny své twitterové příspěvky za loňský rok. Najdete zde například záběry z kabiny řidiče, které srovnávají Nádražní ulici v Praze 5 před opravou a po ní.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek