metro.cz

Strakonická fasuje pruh navíc. Ale jen směrem do centra

  18:40
Tepna spojující Prahu s jihem Čech se rozšíří od Chuchle po Barrandovský most. Začít se mělo už loni.
Strakonická | foto: Metro.cz

Část hlavního tahu na Příbram se začne brzy rozšiřovat. S touhle dobrou zprávou přispěchali začátkem minulého týdne pražští radní, kteří posvětili financování. Řada řidičů od té doby dumá, jak je to technicky proveditelné. Zejména ve směru z Prahy pod Branickým mostem. Tohle místo se totiž dostalo do nejednoho instruktážního videa tuzemských autoškol jako typický příklad situace, kde musí řidiči osobních aut pustit před sebe při jízdě v levém pruhu kamioňáky. Ti totiž kvůli nízkému pilíři mostu přezdívaného Most Inteligence pravou částí vozovky neprojedou. „Pruh pro autobusy bude zbudován pouze ve směru do centra. V uvedeném směru pod Branickým mostem místo je. Mezi vozovkou a nejbližším pilířem směrem k Vltavě je to asi dvacet metrů, tak se jen rozšíří násep. Jediné místo, kde bude buspruh z technických důvodů krátce přerušen, je místo napojení Mezichuchelské ulice,“ říká pro deník Metro mluvčí organizátora hromadné dopravy v Praze – Ropid Filip Drápal.

Rozšíření se pomocí stavebních úprav dočká hlavní tah od Příbrami do hlavního města v úseku mezi zastávkou Dostihová a Barrandovský most. Necelé tři kilometry dlouhý pruh má ulevit dopravě také tím, že si tu kromě autobusů budou zkracovat cestu záchranáři. Peníze Praha získala z evropských fondů. I to je jeden z důvodů, proč se stavba s předpokládanými výdaji 420 milionů rozjede až začátkem letošního jara. „V současné chvíli máme pravomocně vydané územní rozhodnutí a stavební povolení, kompletně zpracovanou projektovou dokumentaci a je vybrán zhotovitel. V průběhu března zahájíme přípravné práce, které lze provádět i v zimních měsících a samotnou stavbu pak zahájíme na začátku stavební sezony,“ vysvětluje generální ředitel Technické správy komunikací Jozef Sinčák. Termín dokončení stavby je naplánován na podzim 2023.

Jak ale čtenáři Metra, motoristé i místní z dotčených městských části Hlubočepy, Velká Chuchle a Malá Chuchle dobře vědí, o zbudování buspruhu na Strakonické se hovoří již velmi dlouho. Celá akce je tak podle kritiků ukázkou pomalého tempa úředníků. O pruhu pro autobusy hovořilo již minulé vedení metropole, a to před více než pěti lety. Vše nakonec o rok později vyvrcholilo přemalováním dřívějšího zhruba tříkilometrového odstavného pruhu na západním břehu Vltavy na zbrusu nový pruh vyhrazený pro MHD. Podobně současné vedení Prahy u Lahovic na též ulici „zbudovalo“ s pomocí trochy barvy zhruba pět set metrů dlouhý buspruh, rovněž na místě odstavného.

Stavba na Strakonické

  • Technická správa komunikací má ve skutečnosti stavební povolení na úpravy na Strakonické v rukou od října.
  • Na Strakonické funguje již několik let vyhrazený pruh pro autobusy také pod Barrandovským mostem směrem do centra. Tento pruh je atypicky umístěn vlevo, kde podle údajů Ropid zajišťuje autobusům v případě kolon v Blance úspory někdy i v řádech minut. Při pročítání internetových diskuzí to však spíše vypadá, že by řidiči ocenili spíše pruh pro MHD umístěný v pravé části vozovky. Busy totiž musí v části, kde se Strakonická kříží s Dobříšskou traverzovat znovu doprava.
  • Strakonická alias dálnice D4 je nejen důležitá, ale i slavná. A to nejen proto, že se zde mají v oblasti obce Řitka a jejího okolí posouvat nezákonně umístěné zastávky MHD. O poslední kontroverznější počin se postarali pražští zastupitelé loni v létě. Na místě využívaného přechodu kousek od nájezdu na dálnici D4 nutí řidiče již řadu let zpomalit z 90 na 50 kilometrů v hodině a snižují tu plynulost dopravy. Pražští radní v květnu schválili výběr dodavatele projektové dokumentace, která má v budoucnu vést k vybudování podchodu mezi ulicemi Lesáků a Za Dálnicí v městské části Praha-Zbraslav.
  • Začít se má na přelomu roku 2021 a 2022, a to i přesto, že předchozí vedení metropole možnost zbudování podchodu vylučovalo.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek