metro.cz

Pražský okruh se v létě opět zpomalí. Opraví zde tunely

  16:48
Lochkovský a Komořanský tubus budou mít po jedenácti letech nové technologie.
Komořanský tunel je téměř dvoukilometrový. | foto: Subterra

Kdy bude konečně pokračovat výstavba? Tahle otázka mezi Pražany padá obvykle pokaždé, když dojde na téma Pražský okruh. Dokončení výstavby a rozšíření zbývajících několika desítek kilometrů vnějšího okruhu kolem hlavního města je bohužel stále v nedohlednu. Ironií je, že je okruh stojí již jedenáct let, a tak se letos chystají první výraznější opravy jeho stejně starých tunelů.

„V současnosti probíhají projektové a přípravné práce, kdy se schvalují ze strany investora – Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jednotlivé postupy realizace díla. Lochkovský a Komořanský tunel byly byly otevřeny před jedenácti lety a jejich technologie již vyžaduje obnovu,“ říká pro deník Metro mluvčí zhotovitelské firmy Subterra Vladislav Beneš.

Větráky nevypnou
Lochkovský a Komořanský tunel se nacházejí v jižní části Pražského okruhu, označovaného také jako dálnice D0. Zatímco Lochkovský tunel spojuje náhorní plošinu u Lochkova s Radotínským mostem přes Berounku a Vltavu, navazující Komořanský tunel překonává převýšení z údolí do oblasti mezi Cholupicemi a Točnou. Projekt pro má být zahájen v dubnu a sestává ze čtyř etap.

„Práce zahrnují výměnu nouzového osvětlení, repasi některých SOS skříní nebo instalaci nového systému rádiového volání a detekce nebezpečných nákladů. Důležitou součást stavby představuje modernější větrací systém. Jde o velmi náročnou akci, zejména z hlediska zachovávání funkčnosti technologického vybavení obou tunelů po nezbytných víkendových uzávěrách jednotlivých trub. To například znamená zachování plně funkčního požárního větrání, kdy budou do systému postupně připojovány nové proudové ventilátory,“ dodává pro Metro Beneš.

O uzávěrách rozhodne ministerstvo
Kvůli plánovaným pracím bude nutné tunely pro řidiče postupně uzavírat. Podle Beneše se nic bližšího k harmonogramu zatím neví. Jisté je jen to, že práce budou probíhat o víkendech od června do listopadu. „V současnosti se projednávají dopravní inženýrská opatření, která musí schválit Ministerstvo dopravy,“ vysvětluje pro deník Metro Beneš s tím, že práce dohromady potrvají asi dvacet týdnů.

Podle informací uvedených ve zpravodaji společnosti Subterra má být nicméně během prací vždy jeden tubus pro řidiče uzavřen a provoz odkloněn do druhého se sníženou rychlostí šedesát kilometrů v hodině. Nejprve má přijít na řadu pravý tubus Komořanského tunelu, tedy ten, který směřuje z kopce dolů do údolí k Vltavě a Berounce. Dále pak k D5. Poté bude následovat levý tubus, jenž stoupá směrem k dálnici D1. V opačném pořadí pak budou uzavírány tubusy Lochkovského tunelu.

Prokletý okruh
Je to pár týdnů, co Ministerstvo dopravy spočítalo škody z nepostavení důležité části Pražského okruhu na čtyři miliony korun denně. Dotčený úřad proto začíná s výkupy pozemků pro zbývající část okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1 i přesto, že stavba dosud nemá platné územní rozhodnutí a schvalovací proces nabírá zpoždění. Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra jde o pozemky určené pro takzvané zelené pásy rozmístěné kolem budoucího hlavního tahu. První odkupy jsou podle něj na spadnutí.

„Praha totiž na rozdíl od státu vykupuje pozemky už ve chvíli, kdy jsou investice zanesené v Územním plánu. Předcházíme tím čistě spekulativním výkupům, které někdo udělá před udělením územního rozhodnutí, a pak požaduje vyšší cenu. Na Ministerstvu dopravy jsem proto tlačil, ať to začnou dělat jak Praha a urychlí celý proces. Pokud ve finále nebudou pozemky potřeba, vždy jdou využít jinak. Může tam být pole, les, cokoliv, ale hlavní přidaná hodnota je nepřešlapování na místě, než bude mít každý své razítko,“ popisuje Scheinherr.

Společenská ztráta

  • Nejméně šest miliard korun činí za pět let celková takzvaně společenská ztráta z nedostavěného Pražského okruhu. Alespoň podle analýzy Ministerstva dopravy.
  • Každý den, když stavba není hotová, tak údajně přináší ztrátu téměř čtyři miliony korun. Současně za tuto dobu statisticky dojde na související síti mimo jiné ke čtrnácti nehodám se smrtelným zraněním a k dalším 375 nehodám se zraněním.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek