Na pořadu dne není uspět, ale najít a potrestat viníka. Přesně tak se může Pražanům jevit momentální situace kolem nedokončené dostavby klíčové dopravní spojnice - Radlické radiály. Ačkoliv to nemusí být na první pohled zřejmé, instituce zodpovědné za roky táhnoucí se kauzu umějí nejen ukazovat prstem jedna na druhou, ale také pracují na jejím dokončení. Deník Metro se rozhodl udělat si v kauze pořádek.
Ze tří měsíců jsou tři roky
Na začátku ledna tohoto roku uplynuly tři roky od obnovy územního řízení na stavbu Radlické radiály, která má spojit Pražský okruh s Městským okruhem a ulehčit přetížené dopravě na Jihozápadním městě, například v Plzeňské či Radlické ulici. Deník Metro proto oslovil projektanty stavby ze společnosti Pudis. Ti problém vidí jasně, stavební úřad měl ze zákona na rozhodnutí tři měsíce, rozhodnuto však není ani po zmiňovaných třech letech. Pracovníci úřadu ale nejsou jediní, kteří podle jeho zástupců pochybili.
„Projektování Radlické radiály trvá už osmnáct let, aniž by se projekt jakkoli posunul kupředu. V okolí plánované radiály přitom probíhá čilá developerská výstavba, která do oblasti přivede další tisíce aut. Zdaleka největším, i když ne jediným projektem je Smíchov City poblíž Anděla,“ říká pro deník Metro projektový manažer z firmy Pudis Aleš Merta.
Kromě stavebního úřadu je pak podle něj problém v malé skupince odpůrců místních obyvatel, která drží v šachu všechny dotčené instituce. „Z výzkumu společnosti Sanep z podzimu roku 2017 přitom vyplynulo, že většina obyvatel, kterých se výstavba Radlické radiály dotkne, je nespokojená s aktuální dopravní situací a výstavbu Radlické radiály považuje za důležitou až nezbytnou. Tak vysoká podpora velkých dopravních staveb mezi dotčenými obyvateli přitom není v rámci tuzemska obvyklá,“ dodává Merta. Zároveň ale přidává, že v průběhu územního řízení dorazily k projektu stovky námitek. „Jejich obsah je ale ve většině případů totožný. Stávající průtahy jdou však zejména na vrub dvěma námitkám systémové podjatosti, které Stavebnímu úřadu Prahy 5 znemožňují pokračovat v práci,“ doplňuje Merta.
Stavební úřad nekoná, nemůže
Podle architektů i dalších stěžovatelů na konání úřadů ve věci dostavby chybějícího 5,5 kilometru dlouhého úseku k napojení u Barrandovského mostu ale stavební úřad nekonal, ani když mohl. Otázkou výkladu pak například je, s kolika námitkami veřejnosti se stavební úřad ve skutečnosti vypořádal nebo jak se vypořádal s jejich pravděpodobným obstrukčním charakterem. Deník Metro se proto v rámci objektivity obrátil také na radnice Prahy 5. Podle jejího mluvčího Tomáše Kopečného ale zdržování realizace Radlické radiály rozhodně není na straně institucí páté městské části. „Když to tak řeknu, na vině jsou podjatosti, které podaly spolky. Ty je třeba vypořádat. Městská část Praha 5 je ve shodě s Magistrátem, že obě strany stojí o realizaci této pro Prahu 5 klíčové dopravní tepny,“ svěřil deníku Metro Kopečný.
Nehneme se z místa
Jak se k problematice Radlické radiály staví magistrát, a co pro urychlení její stavby coby zadavatel a investor stavby reálně udělal? Tuhle otázku deník Metro položil také náměstku primátora pro dopravu Adamu Scheinherrovi. Ani on nevidí hlavní „brzdu“ u svého úřadu. Podle něj totiž nyní vznikají další doplňující projekty, které se stavbou úzce souvisejí.
„Na technické studii mimoúrovňové křižovatky Řeporyjská momentálně probíhají úvodní projektové práce. Studie má především za úkol prověřit možnost zakrytí trasy radiály v oblasti sídliště Botanica a variantní řešení mimoúrovňových křižovatek Řeporyjská u metra Nové Butovice a mimoúrovňové křižovatky Butovice. Je to podobné jako s Městským okruhem. Nové řešení, které zkvalitní veřejný prostor a zklidní dopravu, zvýší přijatelnost stavby pro místní obyvatele,“ svěřil deníku Metro Scheinherr.
Pokud dá vedení města následně zapracování změn do projektu, promítnou se podle něj v následujícím stupni projektové dokumentace.
„Související administrativní proces poté vyplyne z konkrétního charakteru přijaté změny. V první řadě musíme dokončit územní řízení, které je v tento okamžik zablokováno námitkou systémové podjatosti. Bez toho se nikam neposuneme. Dále je nutné zpracovat a vyhodnotit výše uvedenou prověřovací studii, eventuálně projekčně a administrativně zapracovat schválené změny,“ plánuje Scheinherr.
Systémový problém
Zdánlivě nulový vývoj kolem dostavby Radlické radiály má tedy momentálně na svědomí celá řada faktorů. Jde spíše o komplexní problém, ve kterém nelze poukazovat, kdo konkrétně je za situaci zodpovědný. Nicméně, jak říkají místní z Prahy 5, situace je aktuálně na bodu mrazu. A to může být u tak zásadního projektu docela škoda nejen pro ně.
Je tomu čtyřicet let od zprovoznění západní části Radlické radiály zvané Rozvadovská spojka. Od dálnice D5 a vnějšího Pražského okruhu byla tehdy dočasně napojena na Bucharovu ulici. Nejzajímavější vývoj má však kauza až v posledních čtyřech letech.
|