metro.cz

„Kmány z ulice“ teď smíchovská lanovka nevozí. V rušných dnech ale urazí až 700 jízd

  16:06
Rychlá spojka mezi hotelovými budovami přes park Mrázovka svezla během pandemie sotva třetinu cestujících.

Další 2 fotografie v galerii
Hotelový výtah, který nahradil lanovku, už má za sebou zátěžový test | foto: iDNES.cz

Lanovka propojující budovy hotelu NH Prague City na Smíchově se v posledních letech stala místem, kam vyráželi turisté přesycení pražskou klasikou. V oblibě ji však měla i celá řada místních, a to hlavně proto, že jim šetřila čas i kroky do kopce přes park Mrázovka. „Během pandemie nás do ní ale nechtějí pouštět. Souvisí to s omezováním hotelů. Vozí se v ní teď jen páni, nikoliv kmáni z ulice,“ svěřila deníku Metro čtenářka Jarmila.

Vyhlídka na Prahu i fakt, že svezení bylo zcela zdarma, udělaly z lanovky v minulosti oblíbený tip pro hledače zážitků. Jak ale pro deník Metro uvedla mediální zástupkyně hotelu Gabriela Heemskerk, lanovka je momentálně pro veřejnost uzavřená. Rozhodně však nejde o trvalý stav. „Funguje pouze pro hotelové zaměstnance a těch pár hostů, kteří u nás v hotelu ze služebních důvodů pobývají. Doufám, že se brzy situace zlepší a my budeme opět schopni hotel provozovat bez omezení,“ doufá Heemskerk. 

Šikmý výtah

  • Původní lanovka, která měla za sebou téměř čtyři miliony jízd, občas zamrzala. Prošla proto modernizací. Místo ní je v hotelu šikmý výtah.
  • Rozdíl je v tom, že původní lanovka fungovala na principu navíjení nosného lana na široké kolo. Nově slouží nyní jako protiváha dvoutunový kvádr z betonu.
  • Při otevírání nové lanovky, respektive šikmého výtahu, vedení hotelu odhadovalo, že za 22 let provozu vykáže kabina 3,7 milionu jízd a převeze 14,8 milionu pasažérů. 
  • Dráha je dlouhá 156 metrů a převýšení činí 51 metrů. Plynule regulovaná rychlost je až 2,5 metru za sekundu.

Deník Metro oslovil také technického manažera hotelu Aleše Karbusického, který se nemalou měrou podílel na nedávné modernizaci lanovky. Ta se před dvěma lety proměnila z červené kabiny na stříbrný – takzvaný šikmý výtah (viz box). Není proto divu, že také jeho mrzí, do jaké míry se pandemie na provozu kabiny podepsala. „Od března 2020 do začátku letošního dubna najel výtah jen 62 tisíc jízd, oproti stejnému období o rok dříve, kdy počet jízd dosahoval 175 tisíc,“ krčí rameny Karbusický. Lanovka v obzvláště rušných dnech před pandemií běžně najezdila až 700 jízd denně. „Neexistuje pevný jízdní řád. Uklízečce třeba ujede kabina dole proto, že si ji přivolal kuchař nahoře a naopak. V zimě zase jezdí ve speciálním režimu naprázdno, aby nezamrzala,“ doplňuje Karbusický.

Dvanáctimístná kabina budí mezi místními vášně již řadu let. Šikmý výtah, ke kterému se lze ze spodní strany dostat jen přes recepci, je za normálních okolností velmi populární. Vedení hotelu proto v minulosti Pražany několikrát ujišťovalo, že nebude zájemcům „z ulice“ během určené doby nijak bránit v projížďce. V době, kdy hotel volný přístup sliboval, však nikdo nepočítal s vládními opatřeními, kvůli kterým se ubytovací zařízení ve velkém vylidňovala. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek