metro.cz

Boj o směrovky pokračuje. Navigační systém „na poslední kilometr“ chtějí umisťovat na lampy

  17:00
Významnému omezení reklamy a vizuálního smogu v Praze velmi napomůže využití sloupů veřejného osvětlení pro směrová zařízení. S tímhle tvrzení nyní přicházejí firmy, které reklamní poutače umístěné v pražských ulicích živí. Magistrát jim totiž v posledních měsících bere jejich chleba a odstraňuje od cest nejen všemožné reklamní cedule a nápisy, ale také takzvané směrovky v rámci navigačního systému „na poslední kilometr“.
Magistrát v loňském roce oznámil záměr odstranit 1 800 informačních a směrových tabulí. | foto: Směrové Tabule.cz

„Magistrát v loňském roce oznámil záměr odstranit 1800 informačních a směrových tabulí za účelem omezit vizuální smog. Nejen majitelé provozoven, ale také zastupitelstva městských částí však s tímto rozhodnutím nesouhlasí. Přicházíme proto s kompromisním návrhem na zachování současného naváděcího systému formou umístění na sloupech veřejného osvětlení. Výsledkem bude omezení reklamy, přičemž komfort pro řidiče zůstane prakticky stejný,“ říká pro Metro Jana Eisenreichová ze společnosti Směrové Tabule.cz. Ta patří k výhradním pronajímatelům směrových tabulí v hlavním městě a stejně jako konkurenti má umisťování cedulí na lampy dosud zakázáno. 

V případě, že by byl v metropoli naváděcí systém odstraněn, zcela jistě by se podle ní rozmohla snaha majitelů firem do svých provozoven navigovat nelegální cestou. Ironií je, že firma v devadesátých letech odstraňovala směrovky od silnic v rámci boje s vizuálním smogem jako divá. Tehdy tak činila souběžně s Technickou správou komunikací na základě tehdejší vyhlášky o odpadech. Nyní se firma snaží naopak lobbovat za zachování legálních směrovek. 

Podle kritiků ale sleduje především svůj komerční záměr. „Motoristé se naopak potýkají s přemírou klasických dopravních značek, kterým musí věnovat pozornost, a k tomu je okolí silnic ještě doplněno o reklamní a informační cedule, plochy, šipky, různé směrovky a podobně. Není namístě je dál zahlcovat,“ dodává pro deník Metro mluvčí Ústředního automotoklubu Igor Sirota.

Zástupci společnosti nyní obcházejí magistrátní úředníky s dalším návrhem. Chtějí podobu směrovek standardizovat, a to tak, že umístěná tabule bude vždy muset odpovídat formátu loga a šipky, tedy mít navigační funkci. „Nově tak bude možné umístit na sloup veřejného osvětlení pouze čtyři kusy na jeden nosič a každý klient bude moci využít maximálně tři až čtyři směrové tabule,“ vysvětluje Eisenreichová.

Odstraňování cedulí od silnic má v Praze na starosti radní pro správu majetku Jan Chabr. Podle údajů, jež deníku Metro poskytl, dosud zmizela z pozemků u cest asi polovina nosičů umístěných na třech stovkách sloupů. Redakce má nyní potvrzeno, že pronajímatel reklam oslovil nejen jeho, ale také ostatní členy napříč pražskou koalicí.

Zda dojde k určité shodě, je prozatím nejasné. Magistrát totiž loni na podzim schválil přísnou vyhlášku, která má reklamní smog na jejím území omezit na minimum. Platit má od letošního října. Směrovek se však přímo netýká.

Přísnější vyhláška

  • Od 1. října se změní pravidla pro reklamu. Změna se dotkne všech památkově chráněných území, kde budou zakázány reklamní plachty, jež přispívají k reklamnímu smogu.
  • Nařízení, které reguluje reklamu, v Praze platí od roku 2006. Dosud se však týkalo pouze nejpřísněji chráněné památkové rezervace v historickém centru Prahy. Nově se rozšiřuje na všechna památkově chráněná území, a to zejména na čtvrti v širším centru, jako jsou Vinohrady, Letná, Dejvice či Smíchov.
  • Vyhláška má mít tři stupně přísnosti. Nejpřísnější pravidla budou i nadále platit na území Pražské památkové rezervace. Do druhého pásma mají spadat památkové zóny, kde bude platit méně přísná varianta zakazující plachty a bannery, reklamy dodatečně umístěné na dopravních prostředcích, ale také rozdávání letáků.
  • Ve třetím pásmu budou zakázány jen ty nejrušivější druhy reklamy – plachty a reklamy na dopravních prostředcích, zejména přívěsy s reklamními tabulemi umisťované podél silnic a na parkovištích.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek