„Někteří uživatelé kol neznají dopravní značky a možná neumějí ani číst,“ napsal nám čtenář Václav Jukl ke snímku, na kterém cyklista ignoruje nápis Cyklisto, sesedni z kola a jede na bicyklu dál po cyklostezce A1 u Barrandovského mostu. Je takové jednání časté?
„Někteří cyklisté sami sebe zařazují do libovolné ze dvou kategorií podle okamžité situace. Buď mezi chodce, nebo mezi motoristy. V tomto případě je zřejmě dotyčný přesvědčen, že je chodec, a tudíž pro něj značka neplatí,“ glosuje fotografii Sirota.
Zajímavého úkazu série různých dopravních značek si na Praze 4 všiml čtenář Radek Guřan. „Asi aby si z těch značek každý našel tu, která mu nejvíc vyhovuje,“ napsal do popisku ke snímku.
Co na to mluvčí a redaktor ÚAMK Igor Sirota? „Samozřejmě že lze dopravní značení, včetně toho dočasného, používat s rozmyslem. Překrýt stávající, aby nemátlo řidiče, nebo nad vším mávnout rukou. Vybrat si lze.“
Čtenář Miloš Cvrk si všiml porušování zákazu vjezdu. „Na nově rozšířené části vozovky, kam je zákaz vjezdu, už stojí řada aut,“ napsal ke snímku z ulice Do Klukovic. Může to být dáno i tím, že zde lidé obvykle parkovali?
„Jistě, zvyk je železná košile – vždy jsem tady, nebo dál v ulici stával, tak teď budu stát před značkou, i kdybych měl ostatní omezit. Ohleduplnost je cosi, co na našich silnicích chybí,“ zmiňuje Sirota.
Další snímek nám zaslal čtenář Milan Polák s popiskem: „Umístění dopravních značek uprostřed chodníku v Hradešínské ulici budí rozpaky.“ Sirota na to jen poznamenal: „Tady nejde o padni komu padni, ale padni kam padni.“
Opravy v sousedících ulicích na pražském sídlišti přinesly kuriózní situaci. Značky s nápisem přejděte na druhý chodník se vyskytovaly i na tom protějším chodníku.
„Česká obliba dopravních značek je pověstná. Stavební firmy i správci silnic s nimi rádi řeší fakt, že něco není v pořádku – že silnice je samá díra nebo že pro chodce nezajistili můstek pro přechod rozkopaného chodníku. V případě, že se něco stane, jsou firmy i úřady z obliga. Byla tam značka? Byla,“ říká mluvčí Ústředního automotoklubu ČR Igor Sirota.
Na posledním snímku pak rozměrný a vysoký vůz zaparkoval kousek od přechodu. Chodec, který chtěl přejít směrem k fotografovi, neměl šanci vidět přes auto do pruhu vozovky na auta přijíždějící zpoza zaparkovaného vozu. Stejně tak řidiči těchto aut nemohli vidět, zda někdo nepřechází. V zaparkovaném vozidle navíc nikdo nebyl.
„V situaci, kdy je nezbytné vdaném místě zastavit, třeba kvůli svozu odpadu, a porušují se pravidla pro stání v určité vzdálenosti od přechodu, je povinna osádka vozu zajistit pověřenou osobu, která bude řidiče a chodce upozorňovat na situaci. Když se to neudělá, hrozí zbytečná nehoda,“ dodává Sirota.