metro.cz

V úspěšném městě i ti nejbohatší jezdí MHD, říká specialista z Institutu plánování

  14:07
Pět let pracoval Vojtěch Benedikt v Londýně, Brightonu a Stockholmu na projektech revitalizace měst. V současnosti se věnuje udržitelné dopravě a rozvoji města v Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Jak podle něj vypadá udržitelná budoucnost metropolí?

Další 1 fotografie v galerii
Vojtěch Benedikt | foto: ŠIMON JIRÁČEK

Která města pro nás mohou být inspirací a v čem? 
Ačkoli je Londýn obří metropole s omezeným prostorem v historických ulicích, rozhodl se vydat naplno cestou udržitelné dopravy. Úspěšně zavedl mýtný systém, buduje kvalitní stezky pro jízdní kola a má ambice zřídit masivní síť pěších zón v historickém centru. Dnes na London Bridge ve špičce projede více lidí na kole než v autě. Paříž předvedla pohotovost v rámci pandemie nemoci covid-19 a zdánlivě přes noc transformovala svou dopravu, mimo jiné přibylo během několika dní 50 kilometrů cyklostezek. Díky nim dosáhly ulice mnohem vyšších kapacit, čistšího vzduchu a tiššího prostředí. Obyvatelé změnu oceňují a potvrdili to i ve volbách, kde primátorka Anne Hidalgo svůj post s přehledem obhájila. Helsinky a Oslo plošně snížily rychlost, čímž výrazně zvýšily bezpečnost pro pěší. Počet smrtelných nehod klesl až k nule. 

Co nejčastěji v zahraničí řeší?
Problémy měst jsou většinou podobné. Centra měst a ulice, které byly zbudovány či upraveny za účelem maximální dopravní kapacity, jsou nezdravé a znečištěné prostory. Připomínají zkornatělé cévy nezdravého organismu města. Realizují se masivní projekty na revitalizace a zpětné hojení těchto jizev. Jako u nás dochází ke stěhování lidí do měst a stupňuje se tlak na výstavbu bytů. Nárůst počtu obyvatel, a tedy i zvýšení dopravní intenzity ve městě, v zahraničí řeší velkým důrazem na aktivní způsoby dopravy, tedy pěšky či na kole, a zvyšováním kapacit MHD. Zkrátka se města snaží, aby vás ani nenapadlo sedat do auta. Do rostoucího města se totiž v autech všichni nevejdou a jeho obyvatelé to akceptují. U nás k tomu společnost teprve dozrává.

Jak vidíte Prahu jako fungující město budoucnosti? 
V Praze bude čistší vzduch, obyvatelé budou zdravější, budou mít vše potřebné v blízkosti svého bydliště, a tudíž se budou nejčastěji pohybovat pěšky nebo na kole. Na delší vzdálenosti ve městě pak využijí bezemisní veřejnou dopravu. Region bude s centrem propojen spolehlivou, zejména železniční veřejnou dopravou. Meziměstská i mezinárodní dálková spojení budou zajištěna systémem vysokorychlostních tratí. Automobily, ideálně zcela bezemisní, samozřejmě budou součástí řešení dopravy, ať už jde o převoz nákladu, dopravu pro osoby se sníženou schopností pohybu, nebo zásobování. Úspěšné město není to, kde i ti nejchudší mají svůj automobil, ale to, kde i ti nejbohatší používají veřejnou dopravu.

V červnu vystoupíte na TEDx Národní. S čím?
Podle prognóz OSN bude v roce 2050 žít 70 procent světové populace ve městech, dnes je to asi polovina, pro zvládnutí klimatické krize je klíčové rostoucí města vhodně plánovat. Pokusím se v krátké prezentaci vysvětlit, jakou souvislost má zelenost, hustota, doprava a udržitelnost měst a k jakým městům můžeme vzhlížet na naší cestě k budoucnosti.

Akce TEDx Národní se koná 19. a 20. června 2021.

  • Cílem je otevřít dialog mezi pěti propojenými tématy a vytvořit plán pro čistší a udržitelnější budoucnost.
  • Hlavní témata – energetika, doprava, materiály, potraviny a příroda.
  • Vstupenky lze koupit prezen- čně za 1890 korun nebo na on-line přenos za 599 korun.
  • Více informací najdete na tedxnarodni.cz.
Autor: Lucie Mottlová Metro.cz
zpět na článek