Proč poplatek zavádět
Aby deník Metro lépe pochopil, proč Praha potřebuje vjezd do jejího středu zpoplatnit, obrátil se na náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra. Hlavním důvodem je podle něj jednoduchý fakt, že rada hlavního města musí dodržet nově schválený klimatický plán. Ten zahrnuje právě placení mýtného pro řidiče. A předpokládá, že bude mýto zavedeno v roce 2030, tedy ne o pět let dříve, jak chybně uváděla některá média.
„Faktem je, že automobilová doprava je velkým znečišťovatelem ovzduší v hlavním městě. Nejde zdaleka jenom o chodce, jak ukázala studie z Kodaně, kterou jsme provedli i v Praze. Řidiči v autech dýchají ještě více škodlivých částic než lidé na chodníku vedle. Mýto je nepochybně jednou z cest, jak snížit počet aut ve městě,“ říká pro deník Metro Scheinherr.
Záměr zavést poplatky za vjezd do centra schytává v posledních dnech kritiku především proto, že je chce zavést vedení Prahy, které za dva a půl roku svého působení na magistrátu výrazně nepokročilo ve stavbě vnějšího ani vnitřního okruhu či nové linky metra D. Podle Scheinherra však za určitých okolností mýto zavedeno být nakonec nemusí.
„Než bude mýto, musíme lidem na maximum zpřístupnit alternativy. Zásadním předpokladem je pro mě dostavba klíčové části Pražského okruhu 511 – jednoduše proto, aby řidiči měli Prahu kudy objet. Dále je potřeba, aby lidé mohli nechat auto na okraji Prahy na záchytném parkovišti a přesednout na MHD, proto budujeme P+R parkoviště a jejich důležitou návaznost na městskou hromadnou dopravu,“ dodává Scheinherr.
Potřebná změna zákona
Mýto nejde zavést jen tak. Jak uvedl například zastupitel Jiří Pospíšil, zpoplatnění vjezdu do středu města ne- umožňují současné zákony. Toho si je vědom i Scheinherr. „Podle stávající legislativy by výnosy z mýta šly státu a my bychom je nemohli použít na investice a budování alternativ ke každodenní jízdě autem,“ říká pro Metro Scheinherr.
„Datum zavedení je především závislé na změně zákona, a hlavně se musí připravovat jako podmínka pro dostavbu Městského okruhu,“ doplňuje náměstek primátora pro dopravu.
Cyklisté okruh nepotřebují
Možnosti nastavení systému je celá řada. Nejčastěji se hovoří o zpoplatnění území deseti kilometrů čtverečních, do kterého podle odhadů zajíždí více než půl milionu vozidel denně. V závislosti na výši poplatku by pak mohlo dojít k poklesu provozu v dotyčných placených zónách až o zhruba třicet procent. Podle dopravního odborníka Vratislava Fillera z převážně cyklisticky zaměřeného sdružení Auto*Mat by zpoplatnění vjezdu do centra prospělo všem.
„Na rozdíl od městských koncepcí považujeme zpoplatnění za možné ještě před zprovozněním Městského okruhu. Cyklistickou dopravu by zpoplatnění vjezdu nepřímo podpořilo: menší dopravní zácpy a čistší vzduch by zájem o jízdu na kole zvýšily, část lidí by je volila místo auta. Systém je ale třeba odstupňovat podle toho, jak vozidla znečišťují ovzduší,“ míní Filler.
Vlna odporu
O řádově vyšších poplatcích pro starší auta hovořil také náměstek primátora, jenž má v Praze na starosti ekologii, Petr Hlubuček. Žádná konkrétní částka však dosud nepadla. Právě nedostatek kuráže pražské koalice přiznat odhadované výše částek, které by řidiči měli v budoucnu platit, je přitom podle opozice největším problémem. Tedy hned po údajné neschopnosti vedení metropole vyřešit přecpané centrum auty jinak a lépe.
„Museli by totiž přiznat, že za vjezd mohou řidiči platit klidně i deset tisíc korun ročně. Logicky se rovněž ptáme, kudy ti lidé budou jezdit, když nejsou hotové nezbytné dopravní tepny? Ale odpovědi se nedostává,“ říká opoziční zastupitelka Alexandra Udženija. Přitom nejčastějšími plátci mýta budou patrně Pražané.
„Koalice ve svém klimatickém plánu ale jen stroze uvádí, že výnosy mýtného systému budou mnohonásobně vyšší než náklady. Má-li mýtný systém zároveň zvýšit tlak na větší využití veřejné dopravy, a dnešní cena ročního kuponu je 3650 korun, pak cena za jízdu autem bude muset být alespoň násobkem ceny kuponu MHD,“ míní další kritik mýta – zastupitel Zdeněk Zajíček.
Rozhodne se zítra
O tom, zda klimatický plán a s ním i povinnost zavést mýtné skutečně projde, mají rozhodnout pražští zastupitelé již zítra. Podle některých informací se chystá pořádná mela. Na řadu totiž přicházejí také útoky osobnějšího charakteru. Starosta Prahy 9 Tomáš Portlík například zastánce mýtného, náměstka Petra Hlubučka obvinil, že záměrně blokuje dostavbu okruhu.
„Je pro mě nepochopitelné, že předkladatel návrhu na zavedení mýta je náměstek, který je zároveň tím, kdo spolu se starostou Suchdola blokuje výstavbu severní části okruhu. Jsem rád, že starostové na východě Prahy se k výstavbě okruhu chovají odpovědněji a v zájmu celé Prahy, i když i u nich to bude znamenat nemalé dopady,“ nechal se slyšet Portlík.