metro.cz

U úzkého vstupu vznikají tlačenice. Na Masarykově nádraží chybějí východy

  6:37
Další úniková cesta z nádraží bude opět otevřena až za rok. Rekonstrukce budovy nekomplikuje pohyb cestujících poprvé. První stížnosti se objevily už před pěti lety.
Tlačenice se u východu z nádraží tvoří denně. | foto: MARCELA BÜRGELOVÁ

„Kdy a jestli vůbec bude otevřen východ k metru z Masarykova nádraží? Situace je ráno, zejména mezi sedmou a osmou hodinou, opravdu svízelná.“ S tímhle tvrzením pro deník Metro přispěchala čtenářka Marcela Bürgelová.

Za svou fotografii tlačenice, která zde u východu do Havlíčkovy ulice pravidelně vzniká, získává odměnu tři sta korun. Její postřeh není podle zjištění deníku Metro pro cestující ničím novým. Mohou sice využívat druhý ze tří východů do Hybernské ulice, ale když tak učiní, nezřídka jim tu ujíždějí spoje.

„Vchod směrem do ulice Na Florenci by měl být podle sdělení správce budovy otevřen přibližně v červnu roku 2022, do té doby jsou pro cestující k dispozici vchody z ulic Hybernská a Havlíčkova. Cestujícím se omlouváme za částečné snížení komfortu během probíhající rekonstrukce,“ vysvětluje mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.

Oprava Masarykova nádraží nepřináší problémy s výstupem a vstupem do vestibulu poprvé. V listopadu 2016 deník Metro informoval o tom, že se na stejném místě jako nyní, u vchodu k tramvajové zastávce v Havlíčkově ulici, tvoří podobné hrozny jako v současnosti. Na vině bylo tehdy bednění kolem rozkopané podlahy, které vchod zúžilo na polovičku. Loni v srpnu zase přišli cestující o krátký tunel vedoucí ke vchodu do metra.

„Přitom pokud zde každý den pospícháte na vlak, který má za chvíli odjíždět, je pro vás důležitá doslova každá vteřina,“ svěřila Metru čtenářka z Klánovic, která si nepřála být jmenována. O ony sekundy však může cestující připravit řada omezení, která tu v důsledku stavebních prací železničářů a developera – investiční skupiny Penta – vznikají. Podle jejího mluvčího Iva Mravinace zde však pozitiva převládají nad negativy. Penta má totiž, k nelibosti některých Pražanů, velké plány nejen s nádražní budovou, ale i jejím okolím.

„Stavba dvou budov od Zahy Hadid, jež mají vzniknout vedle budovy nádraží, jde oproti plánu rychleji. Už jsme na úrovni okolního terénu. Do konce roku bude stát téměř celý skelet budovy a představy tak dostanou jasný obrys,“ vyjmenovává Mravinac.

Dokončují se i poslední detaily na studii přestavby náměstí u Masaryčky. Stejně jako dvě plánované budovy by měla být podle Mravinace hotová kolem pololetí roku 2023. „Svižně pokračuje i rekonstrukce nádraží. Je šance, že už na konci prázdnin otevřeme restauraci na místě bývalého kasina. Bude mít několik zachovaných prvků z doby svojí největší slávy včetně obnoveného vchodu do Hybernské ulice. Finalizují se interiérové úpravy,“ doplňuje pro Metro Mravinac.

Masarykovo nádraží je nejstarším železničním nádražím v Praze – první vlak se tu objevil již v roce 1845. I když se vnitřní prostory průběžně modernizují, empírová architektura s prvky novorenesance a klasicismu se dochovala téměř v nezměněné podobě. V souvislosti s proměnou Masaryčky a jejího okolí se v poslední době diskutuje o hotelu. Ten má vzniknout na druhé straně kolejiště u křižovatky ulic Opletalovy a Hybernské.

„Ke zdejšímu archeologickému průzkumu novinky nemám, Vím jen, že je společnost Archaia, která průzkum realizuje, velmi spokojená. Nálezy už nyní svým způsobem předčily průzkum, který dělala před zhruba třemi lety. A to si u ulice Na Florenci odnesla do depozitářů na dvě stě beden nasbíraného materiálu,“ uzavírá Mravinac. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek