Prodloužená ruka pražské hromadné dopravy. Tak hovoří zástupci společnosti Nextbike, největší tuzemské firmy zprostředkovávající sdílení kol, o novince, kterou chystají společně s vedením hlavního města. Praha by se podle nich mohla stát prvním českým městem, ve kterém se propojí časové jízdenky na městskou hromadnou dopravu se službami sdílených kol.
Podle provozního ředitele společnosti Nextbike Tomáše Karpova by každý držitel Lítačky jednoduše odemkl například na konečné tramvaje sdílené jízdní kolo a zadarmo na něm dojel až domů.
„Nyní jednáme s pražskou městskou společností Operátor ICT a především organizátorem dopravy Ropid, od kterého nápad vzešel. Momentálně řešíme hlavně to, zda je to vůbec technicky proveditelné. Pokud by to ale vyšlo, bylo by to pro Pražany skvělé. Podotýkám, že by pak šlo Lítačku používat i k odemykání sdílených kol konkurence. Nejen našich,“ vysvětluje pro deník Metro Karpov. Že se o propojení sdílených kol a MHD jedná, potvrdil i náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.
„Nextbike působí v Česku již ve 23 městech včetně Prahy. Podporu od města pak přímo využíváme v devatenácti z nich. Je otázkou, nakolik bude něco podobného dávat v Praze smysl,“ dodává pro Metro Karpov.
Jako příklad, kde se systém podpory osvědčil, uvádí město Tábor. Město platí firmě peníze, aby mohla místním občanům nabídnout prvních patnáct minut jízdy zdarma. Podobně to funguje také v Ostravě či Mladé Boleslavi. „V případě Tábora se za patnáct minut dá přejet celé město, takže je to zde logicky nejvýhodnější. V případě větších měst jde pak o onu příslovečnou prodlouženou ruku MHD,“ popisuje Karpov.
Nápad zapojit sdílená kola do systému MHD však již nyní schytává od Pražanů kritiku. Začátkem srpna si totiž kvůli tarifním změnám připlatí zejména ti cestující, kteří byli zvyklí využívat při cestování hromadnou dopravou jednorázové jízdenky. Lístek na půl hodiny bude nově stát nikoliv původních 24, ale 30 korun a devadesátiminutový zdraží z 32 na 40 korun. Zdraží také SMS jízdenky. Co se naopak zdražovat nemá, jsou dlouhodobé kupony nahrané na Lítačce. Někteří tak mají pocit, že peníze na projekt získají úředníci z jejich kapes.
„Uznávání tarifu PID samozřejmě nebude zadarmo, takže částku, kterou magistrát bude Nextbiku dávat, musí nutně vytáhnout na jízdném. Takže já budu osobně platit za to, že si někdo půjčí kolo?“ píše na Facebooku Ropidu uživatel Tomáš Löbl. Ve své kritice není sám. „Také v tom vidím spíše zadní vrátka do městského rozpočtu. Praha ať se stará o kvalitní MHD a zábavu ať si každý hradí z vlastní kapsy,“ píše Patrik Chrz.
V Praze se sdílí, co se jen dá
|