metro.cz

Většina P+R parkovišť zdraží, přespolním se to nelíbí

  5:55
Jste přespolní řidič, který se do hlavního města vydává jen občas? Nebo se nechcete ocitnout v roli abonenta, který musí za parkování v ulicích platit vysoké částky, a raději vůz necháte dál od širšího centra? Právě pro vás jsou určena záchytná parkoviště P+R (park+ride – zaparkuj a jeď). Těch Praha provozuje celkem dvacet a tento měsíc je tím posledním v roce, kdy je každé z nich cenově dostupné všem. Na čtyřech záchytných parkovištích budou lidé platit mnohem vyšší ceny. „Od vedení Prahy je to sprosté a nabubřelé,“ nadávají řidiči.
Vjezd na opatovské P+R je z ulice Chilská. | foto: TSK

Magistrát se rozhodl od srpna zmíněný způsob parkování pro návštěvníky metropole zdražit, a to v některých případech až na pětinásobek původní ceny. Na čtyřech P+R budou lidé za denní stání platit 100 korun a na devíti 50 korun. Dosud řidiči na všech parkovištích kromě jednoho za den zaplatili 20 korun. Podle odhadů to reálně znamená špatné zprávy pro téměř sto padesát tisíc lidí. Ti měsíčně utratí zhruba tisícovku navíc.

„Do správy i nových záchytných parkovišť každoročně investujeme zhruba čtyřicet milionů korun, rozšiřujeme jejich síť, zajišťujeme kvalitu zázemí i okolí a soustředíme se také na implementaci nových technologií. Věříme, že dojíždějící řidiči si rozšířené nabídky všimli a budou mít pro změnu cen pochopení,“ komentovala zdražení mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.

Proti současným trendům
Prudké zvýšení cen parkování na okrajích Prahy, které jde podle kritiků proti trendům západního světa, není po chuti zdaleka jen řidičům. I kdyby se totiž pracovníci TSK rozkrájeli, pořád spravují parkovací plochy často na podivných místech, kde některým řidičům již obrůstají auta plevelem. Na parkovištích také není vždy možné platit kartou, automaty si často neumějí poradit s bankovkami, někdy dokonce ani s padesátikorunami.

„Je třeba poukázat na to, jak umachrovaně a sprostě zpráva o zdražení působí. Zatímco západní města mají na periferiích dávno bezplatné parkovací domy s toaletami, Hřib a spol. klidně sebevědomě zdraží,“ kroutí hlavou čtenář a řidič Karel, jenž si nepřál uvést celé jméno. Patřičná kritická sprcha od mnoha dalších přespolních řidičů podle něj ještě propukne na sociálních sítích. Zprávu o zdražení parkovišť P+R si totiž dosud neumístila na svůj facebookový profil ani TSK, ani nikdo z pražské koalice.

Auta zpět v centru
Postup města kritizuje také opoziční zastupitel a místostarosta Prahy 11 Ondřej Prokop. „Je to další z nepochopitelných kroků koalice primátora Zdeňka Hřiba. P+R by mělo motivovat lidi k odstavení auta a přestupu na MHD. U takto dramatického zdražení se dá očekávat, že naopak i ti, kteří parkoviště používají, pojedou raději autem až do centra,“ uvedl Prokop. Zdražení P+R jde podle něj proti předvolebním slibům a zdražuje život v Praze, kdy se například již zvedala cena vody, svozu odpadu nebo daň z nemovitosti.

Jak to tedy bude?
S výjimkou bezplatných P+R a parkoviště u Kongresového centra nyní řidiči platí dvacet korun za celodenní stání. V noci však musejí odjet, jinak hradí další poplatky. Nově budou tato parkoviště rozdělena do tří zón podle dostupnosti MHD a polohy vůči centru. Bezplatná Zóna 0 označí nehlídaná parkoviště a maximální doba stání zdarma v ní bude dvanáct hodin. Do Zóny 1 s padesátikorunovým poplatkem na den budou zařazena hlídaná velkokapacitní parkoviště, která dohromady pojmou více než šest set aut. Zóna 2 se stokorunovým poplatkem pak zahrnuje hlídaná parkoviště blíže centra a s přímým přestupem na MHD. „Podobně jako u změn tarifu veřejné dopravy, i v tomto případě se finance využijí především na zachování kvality a dostupnosti parkovišť s návazností na MHD,“ vysvětluje mluvčí TSK Lišková.

Deset let od posledního zdražení
Od posledního zvýšení cen v roce 2011 narostla kapacita parkovacích stání o více než 1500 míst a další budou přibývat. Nová parkoviště se v příštích letech objeví například v Hostivaři, Čakovicích nebo Podbabě. Nejvýznamnější má však vzniknout na Černém Mostě s kapacitou pro osm set aut. „Kapacita většiny P+R je naplněna, ale pouze u těch záchytných parkovišť, která jsou vybavena technologií umožňující sledování počtu parkujících vozidel, tedy vjezdu a výjezdu přes závoru. U těch máme statistiku,“ uvedla před časem k otázce používání parkovišť pro deník Metro Lišková.

Nevhodná doba?
Zdražení P+R nepřichází podle kritiků nejen z řad opozice v pravý čas i kvůli zdražení samotné MHD. Na tu přitom P+R logicky navazují. Začátkem srpna si kvůli tarifním změnám připlatí zejména ti cestující, kteří byli zvyklí využívat při cestování hromadnou dopravou jednorázové jízdenky. Lístek na půl hodiny bude nově stát nikoliv původních 24, ale 30 korun a devadesátiminutový zdraží z 32 na 40 korun. Zdraží také SMS jízdenky. Co se naopak zdražovat nemá, jsou dlouhodobé kupony nahrané na Lítačce. Jde tak o další zdražování života v hlavním městě.

Kritici také poukazují na fakt, že Piráti, mezi které se řadí i primátor Zdeněk Hřib, mají ve svém volebním programu vizi bezplatné městské přepravy. Zdražení záchytných parkovišť i lístků je tedy s tímto v přímém rozporu. „V oblasti osobní a nákladové přepravy prosazujeme: Kvalitní a bezplatnou MHD. Chceme zlepšit kvalitu a dostupnost městské hromadné dopravy. Navrhujeme převést dopravní podniky na transparentní organizace a využít data o poptávce pro optimální plánování. Za této podmínky podpoříme na komunální úrovni návrh, aby byla MHD plně financována z veřejného rozpočtu, jak se již v zahraničí osvědčilo,“ píše se v programu Pirátů.

Zóny parkování P+R v hlavním městě

  • Citelné zvýšení nákladů na cestování pocítí od srpna především Středočeši, kteří dojíždějí do Prahy. Nově budou parkoviště P+R rozdělena do tří zón podle dostupnosti MHD a vzdálenosti od centra.
  • Zóna 0: Běchovice, Běchovice střed, Braník, Kotlářka, Nové Butovice, Skalka 2 a Troja.
  • Zóna 1: Černý Most 2, Depo Hostivař, Chodov, Letňany, Opatov, Radotín, Rajská zahrada, Zličín 1 a Zličín 2.
  • Zóna 2: Holešovice, Kongresové centrum Praha, Ládví a Skalka 1.
  • „V kontextu zdražení jízdného na MHD, kde budeme asi první metropole v Evropě, kde elektronická SMS jízdenka bude dražší než ta papírová, se už asi není čemu divit. Hřibova koalice již zvýšila cenu za svoz odpadu, cenu vody, zvýšila daň z nemovitosti, zvýšila nájemné v obecních bytech. Do budoucna chystá mýtný systém a výběr mýta za průjezd centrem. Budou po čtyřech letech s Hřibem ještě Pražané mít na to bydlet v Praze?“ komentuje místostarosta Prahy 11 Ondřej Prokop.
  • Ten samý zástupce opozice nedávno naopak chválil náměstka primátora Adama Scheinherra. Ten má dopravu v hlavním městě v gesci. Scheinherrovi se totiž v rámci projektu s TSK Praha a Fakultou dopravní ČVUT v Praze podařilo rozjet zkušební provoz technologie vysílající Bluetooth signál v Blance.
  • V úseku Malovanka – Prašný most a Letná je tak možné nově využívat dopravní aplikaci Waze. Navigace totiž v podzemí dosud nefungovaly.
  • Bluetooth stačí mít nastaven dopředu. Není třeba proto na mobil při jízdě sahat.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek