Kvůli tarifním změnám si od počátku srpna připlácejí zejména ti cestující, kteří byli při cestování hromadnou dopravou zvyklí využívat jednorázové jízdenky. Papírové „lístky“ pro jednotlivou jízdu, které si někteří nakoupili do zásoby již před pár týdny či dokonce měsíci, však nemusejí být nutně ztracenou investicí.
Cestující totiž mohou menší množství lístků během srpna vrátit na prodejních místech dopravního podniku v celkem třiceti stanicích metra. Naopak v infocentrech a trafikách je lidem zpět nevezmou.
„Výkup na všech prodejních místech bude do maximální výše pěti kusů bločkových jízdenek od jedné nominální hodnoty, a to z důvodu kontroly jejich pravosti. Nad pět kusů je možný výkup pouze v budově Centrálního dispečinku v ulici Na Bojišti,“ uvádí tiskový odbor dopravního podniku.
Trafiky lístky jen prodávají
|
Budovu dispečinku, jež se nachází jen pár kroků od stanice metra I. P. Pavlova, Pražané dobře znají. Mimo jiné sem totiž chodí platit pokuty černí pasažéři. Nyní je zde tedy jediné místo, kam lze vracet vyšší počty jízdenek se starými cenami. Od září pak půjde již o místo jediné.
„Od 1. září do 31. ledna 2022 bude zpětný výkup papírových jízdenek pouze v budově Centrálního dispečinku. Jízdenky z prodejních automatů se vykupují rovněž pouze v této budově,“ dodává podnik.
Lístek na půl hodiny již třetí týden stojí nikoli původních 24, ale 30 korun a devadesátiminutový zdražil z 32 na 40 korun. Zdražily také SMS jízdenky. V případě třicetiminutové se jejich cena zvedla z 24 na 31 korun a devadesátiminutové z 32 na 42 korun.
Od začátku srpna se naopak jízdné zlevňovalo těm Pražanům, kteří se nacházejí v takzvané hmotné nouzi. Těm, kteří pobírají příspěvek na živobytí, poskytuje Praha slevu ve výši sedmdesáti procent na předplatní jízdné. Za měsíční jízdné tak zaplatí 165 korun a za čtvrtletní 444 korun.
Zvýšení cen jízdného vyvolalo vlnu nelibosti i u čtenářů deníku Metro. Ti mají vedení hlavního města za zlé, že zdražení schválilo i přesto, že někteří členové pražské koalici hovořili v minulosti o MHD zdarma. „Ať to teď okecávají, jak chtějí, slibovali jízdné po Praze zdarma a sliby se mají plnit,“ stěžuje si na Facebooku Metra uživatel Jiří Pouzar.
Magistrát svůj krok odůvodňuje tím, že se chtěl přizpůsobit Středočeskému kraji. Ten se rozhodl pokrýt výpadek příjmů způsobený pandemií navýšením cen jízdného o zhruba 25 procent. Dopravní systém Prahy a Středočeského kraje je přitom vzájemně propojen.