metro.cz

Větší foto
Místostarosta Prahy 11 Ondřej Prokop | foto: archivMetro.cz

Sdílenými koly zdarma chce magistrát odvést pozornost, říká Ondřej Prokop

  17:58
„Jmenuji se Ondřej Prokop a jsem klikař, protože dělám, co mě baví.“ Touhle větou se na svém webu i na sociálních sítích rád představuje místostarosta Prahy 11 a opoziční zastupitel hlavního města za hnutí ANO Ondřej Prokop. Právě na Facebooku je pak proslulý tím, že se opakovaně strefuje do vedení pražského magistrátu v čele s primátorem Zdeňkem Hřibem. Tomu má za zlé liknavé jednání v případě řešení bytové politiky v hlavním městě i populismus, kterým podle něj magistrát zakrývá své méně populární kroky. „Hřibovina v praxi je podle mě například patnáct minut zdarma na sdílených kolech, pokud máte tramvajenku,“ říká pro deník Metro Prokop.

Kritizujete magistrát, protože zavádí sdílená kola zadarmo v návaznosti na MHD. Proč?
Samotné zavedení patnácti minut zdarma pro sdílená kola na Lítačku je hezký počin. Ale v kontextu pětinásobného zdražení P+R parkovišť, výrazného zdražení jízdenek, omezování počtu autobusových linek a zkrácení provozní doby metra to spíš vypadá, že se vedení Prahy pouze snaží odvést pozornost od těchto nepopulárních opatření.

Jaká opatření máte na mysli?
Nepopulárními opatřeními myslím to neuvěřitelné zdražování, které má Zdeněk Hřib a jeho tým na triku v Praze. Koalice Hřiba stihla Pražanům už zdražit vodné a stočné. To stihli podražit dokonce i několikrát a loni v květnu, když se snižovala daň o pět procent, tak cena vody zůstala totožná. Dále se zdražoval svoz odpadů, a to o 30 procent. V neposlední řadě pak mluvím o zvýšení ceny nájmů v městských bytech, a to v době nejtěžší fáze koronavirové epidemie. Před zdražením byla cena nájemného ve většině městských bytů v rozmezí 56 až 73 korun za metr čtvereční. Nyní po zdražení nájemné činí 164 korun za metr čtvereční pro širší centrum Prahy a 132 korun pro zbytek Prahy. Průměrné zdražení je 130 procent.

Kritizoval jste také navýšení cen jízdného. To magistrát navýšil kvůli sladění cen se Středočechy.
Ano. A co je třeba ještě zmínit, je zvýšení daně z nemovitosti. V mnoha městských částech hlavního města došlo k výraznému zdražení této daně. Někde o čtyřicet, jinde o osmdesát, či dokonce sto procent. Radost lidé jistě nemají ani ze zdražení parkovného na P+R. Aktuálně pak vedení Prahy připravuje ještě mýto do centra města nebo zdražení modrých zón.

Praha si chce v budoucnu také provozovat sama přístřešky MHD a mobiliář. Za tento krok někteří vedení města odsuzují. Vy jste ale pro, je to tak?
Smlouva s minulým provozovatelem skutečně pro Prahu nebyla výhodná, změna je tedy namístě. Otázkou však je, jak se k ní hlavní město postaví – zatím totiž vedení Prahy avizovalo, že bude pořízení jednoho přístřešku stát skoro milion korun. Každý přitom ví, že má taková „budka“ hodnotu maximálně nižších stovek tisíc. Jsem přesvědčený, že by místo podobných her s čísly měla Praha nastavit pro výběr dodavatelů otevřené soutěžní podmínky a nechat rozhodnout trh.

Dočetl jsem se, že je podle vás magistrátní web Portál Pražana fiasko a nikdo ho nepoužívá. Z jakých dat vycházíte?
Vycházel jsem z veřejně dostupných informací a odpovědí na interpelace v rámci zasedání pražského zastupitelstva. Pravdou je, že se potom, co jsem o fiasku tohoto projektu informoval, návštěvnost portálu lehce zvýšila. I tak ale jeho přínos rozhodně neodpovídá investici ve výši 24 milionů korun, které Praha za zřízení a provoz portálu vyhodila.

Existuje nějaký problém Prahy, který magistrát neřeší vůbec?
Bytová politika. Všechny stávající koaliční strany před volbami slibovaly, že bydlení v Praze zlevní a zvýší se jeho dostupnost. Za jejich vlády se však stal pravý opak a ceny bytů vystřelily strmě vzhůru, nic navíc nenasvědčuje tomu, že se ten trend změní.

Během působení bývalé primátorky Adriany Krnáčové za ANO se však také nezlevňovalo.
Za primátorky Krnáčové jsme ovšem stihli připravit hned několik projektů výstavby obecních bytů, ať už na Černém Mostě, v Počernicích, nebo na Opatově v bývalém Hotelu Opatov. Do realizace žádného z nich se ale současné vedení metropole nepustilo, naopak dál toleruje rozprodávání obecních bytů v některých městských částech. O družstevním bydlení, které měli také všichni v programu, jsme museli dva roky bojovat, než koalice schválila aspoň obecnou metodiku.

Je nějaký problém ve vaší městské části, při jehož řešení byste uvítal větší součinnost se zástupci hlavního města?
Rozhodně zajištění veřejného pořádku, úklid a údržba zeleně. Praha 11 má sice na úklid a zeleň vlastní správcovskou firmu – Jihoměstskou majetkovou, která funguje perfektně, na starost má ale pouze třetinu pozemků na území městské části. Zbytek spadá pod Technickou správu komunikací hlavního města Prahy, dopravní podnik nebo přímo magistrát.

O jaká místa jde?
Bohužel jde právě o ta místa, kde v zimě často týdny leží sníh, než se z něj stane zašlapaný led, v létě tu přetékají koše a tráva roste do takové výšky, že se v ní ztratí i německý ovčák. Bohatě by tedy stačilo, kdyby se hlavní město začalo starat o svůj majetek.

Co byste pozitivního vypíchnul z vašeho působení na radnici Prahy 11?
Jsem hrdý na to, že se mi podařilo zprovoznit bytový dům Zahrady Opatov se 196 obecními byty a zahájit rekonstrukci bývalé ubytovny Sandra, kde vznikne bydlení pro dalších 174 rodin. V Praze jsme jedinou městskou částí, která tímto tempem dokáže rozšiřovat bytový fond. Žádné byty neprodáváme, naopak fond dynamicky budujeme. V tomto trendu chci pokračovat.

V současnosti je na přetřesu opět téma mostů. Proč tomu tak je?
V technické infrastruktuře vznikl obrovský deficit investic už za vlád ODS a TOP 09. Pravdou ale je, že i za primátorky Adriany Krnáčové, kdy byl radním pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD, se tento nedostatek nepodařilo efektivně zhojit. Celé to došlo až k tragickému zřícení Trojské lávky, což stávající primátor Hřib zneužívá pro politickou kampaň.

Jak problém vyřešit?
Bylo by potřeba, aby se politické subjekty zastoupené v pražské koalici konečně přestaly hádat a v těchto klíčových otázkách začaly tahat za jeden provaz. Zatím se to evidentně nedaří, což dobře ilustruje i osud jedné z lávek přes Opatovskou ulici u nás v Praze 11. Tu letos magistrát místo opravy pouze bez náhrady zboural.

Magistrátní kroky. „Mají smysl,“ tvrdí politici

  • Od října si budou lidé moct půjčovat sdílená kola na 15 minut bezplatně, kdykoliv a libovolně opakovaně. Bude k tomu stačit jen Lítačka s alespoň měsíčním kuponem.
  • „S náměstkem pro dopravu Adamem Scheinherrem se inspirujeme u moderních zahraničních měst, kde jsou často kola užitečným doplňkem systému městské dopravy. Do pilotního projektu jsme oslovili všechny provozovatele sdílených kol. V projektu budeme pokračovat v případě, že bude mít u Pražanů úspěch,“ hájí nápad primátor hlavního města Zdeněk Hřib.
  • Ani v otázce bytové politiky magistrát tak úplně neotálí. V rámci tohoto plánu si Pražská koalice stanovila cíl, aby se v Praze stavělo devět tisíc bytů ročně. V posledních letech to bylo něco kolem pěti tisíc. Cílem je, aby měla Praha k dispozici 35 tisíc městských bytů do roku 2030.
  • Posledním významným krokem je v tomto směru odkup areálu Skloněná od dopravního podniku. Jedná se o komplex pěti ubytovacích zařízení a dalšího zázemí ve Vysočanech. Dopravní podnik je dříve pronajímal jako ubytovny. Praha si areál koupí za cenu necelých 116 milionů korun a následně ve spolupráci s Prahou 9 přestaví ubytovací zařízení na bytové domy.
  • Ani zdražování některých aspektů života v hlavním městě není podle zástupců magistrátu nesmyslné. Záchytná parkoviště P+R prý zdražila proto, aby se i nadále dařila jejich modernizace, lístky na MHD pak kvůli sladění cen s dopravci ve Středočeském kraji.

Komentáře

zpět na článek