metro.cz

Suvenýry z Prahy: Motiv ledňáčka, robot nebo lízátko. Metropole míří i na domácí návštěvníky

  14:00
Co si odvézt na památku ze stověžaté matičky Prahy? V tom mají návštěvníci někdy ne moc jasno. Jak se třeba vyznat v tom, co oficiálně nabízí město a co je jen dílo mnoha soukromých tvůrců a prodejců? Také zahraniční filmové štáby radily, jak prezentovat město.
Nový soubor hrníčků

Nový soubor hrníčků | foto: PRAGUE CITY TOURISM

Více se zaměřit na turisty z Česka. To je jedním z cílů Prahy. Město včera prostřednictvím společnosti Prague City Tourism (PCT) představilo v rámci Designbloku nový vizuální styl. Ten je součástí projektů kultivace cestovního ruchu. Odráží se zejména v nové podobě suvenýrů, vizuálních prvcích, ale také v samotné podstatě prezentace značky. „Ptali jsme se například zahraničních spisovatelů nebo filmových štábů, co se jim na Praze líbí, a to jsme se snažili do vizuální identity města začlenit,“ říká odborná poradkyně PCT Jindřiška Vejvodová.

Společnost si dala za úkol představit světu „duši svobodného stylu života Pražanů, jejich tvořivost, životní příběhy a ryzí bohémské srdce“. Město si nechalo vytvořit například nové fotografie a videospoty. Ty prezentují pražské umělce jako Tata Bojs, smyčcové kvarteto Unique Quartet, nositele Grammy Award Ondřeje Pivce nebo progresivní taneční uskupení Dekkadancers.

Součástí nové identity jsou i turistické suvenýry. Na nich se objevují například motivy ledňáčka, Čapkův robot nebo Pražské Jezulátko.

Nové má Praha také turistické známky a razítka. „V Česku je to obrovský bestseller a my zjistili, že kvalita ilustrací je nevyrovnaná,“ komentoval žádané suvenýry grafik Bohumil Vašák. Pro jednotlivé předměty a weby bylo vytvořeno originální písmo. „Půjde tak na první pohled poznat, že jde například o brožuru od Prague City Tourism,“ dodal Vašák.

Vizuální identita se postupně objeví i na všech památkových objektech ve správě PCT, jako je Staroměstská radnice či Petřínská rozhledna. Stejně tak se promění prezentace kampaní v Česku i zahraničí či v nových edicích tiskovin. Zavádění nového stylu bude probíhat do konce roku 2021.

Nové suvenýry: šperky, svíčky, keramika. Ale také modernější vizuál

  • V soutěži na nový vizuální styl metropole uspěli se svými návrhy Bohumil Vašák a Petr Štěpán, kteří ve svém řešení pracují s nově vytvořeným písmem z dílny pražského typografa  Tomáše Brousila. Tímto písmem budou například vytvořeny také ceníky u vstupů do pražských věží. „Nová vizuální identita má pomoci představovat Prahu jako autentickou kulturní metropoli, nikoliv jako levnou večírkovou destinaci či turistický skanzen,“ komentuje novinku Petr Zeman, předseda dozorčí rady společnosti Prague City Tourism.
  • Existence každé z pražských věží je spjata s jedním ze symbolů, který je pro ni typický, ať už na základě některého z faktů, nebo legendy. Například Staroměstskou mosteckou věž zdobí několik ledňáčků. Ti byli oblíbeným symbolem krále Václava IV. Symboly jsou součástí například skleniček nebo hrníčků. 
  • Do uměleckých lízátek Luboše a Moniky Záluských je zakomponováno několik druhů jedlých květin či mrazem sušené ovoce. Také ta jsou jedním ze suvenýrů. Jedno vyjde na 125 korun. Za 1490 korun si pro změnu turista z Prahy může odvézt svíčku od manželů Janošíkových. Jedna z vůní odkazuje například na rozkvetlý Petřín.
  • Jako pocta pražskému jaru vznikly náušnice a náhrdelník. Základním prvkem šperků, které Marie a Vojtěch Poláčkovi vytváří, je sklo v nejrůznějších podobách. Manželé jsou jedni z několika pražských tvůrců, kteří se podílejí na nové identitě metropole. Dalším je Jan Vajda. Jeho ilustraci najdete například na plátěné tašce. Tu i s dalšími suvenýry seženete například v obchodě Pragtique. Jeho showroom je Pražské kreativní centrum na Staroměstském náměstí. Kromě tašek tu mají třeba trika, pohlednice nebo také klíčenky.  
Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek