Řadu plánovaných oprav klíčových dopravních tepen se nepodařilo přes prázdniny dokončit. Některé je pak podle magistrátu bezpodmínečně nutné začít uskutečňovat na podzim, a to hned v několika případech najednou. Praha je tak plná uzavírek, které řidičům komplikují život.
„Současné vedení magistrátu si prostě určilo řidiče aut jako své nepřátele a vede proti nim válku. Pan náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr kupí jednu dopravní uzavírku za druhou. Objízdné trasy často neexistují, případně na nich probíhají stavební práce,“ říká opoziční zastupitelka a místostarostka Prahy 2 Alexandra Udženija.
Její ostrá kritika vedení hlavního města a jeho dopravního odboru není podle reakcí čtenářů deníku Metro cizí ani mnoha řidičům. Kritici se shodují v jednom, magistrát má vážný problém s koordinací oprav, aby se netloukly. Obrátili jsme se proto na náměstka Scheinherra, aby kroky svého odboru obhájil.
„Koordinace je hlavně o tom udělat všechny potřebné práce v lokalitě najedou a pořádně, aby se to samé místo nemuselo po čase znovu rozkopat. Například rekonstrukce tramvajové tratě na Bubenském nábřeží je pouze jedním z celkem devíti projektů koordinovaných napříč městskými i soukromými investory. Jsou rozložené posloupně za sebou nebo paralelně, aby jejich dopad na MHD a automobilovou dopravu byl co nejmenší,“ vysvětluje pro deník Metro Scheinherr.
Akce dopravního podniku je podle náměstka v tomto případě koordinována s opravou vozovek v přilehlém úseku Argentinské ulice, rekonstrukcí semaforů na křižovatce Argentinské a Plynární ulice. „Tu zase provádí Technická správa komunikací. Dále pak koordinujeme s přeložkou vysokého napětí v Argentinské ulici, a jako nutná předstihová akce pro rekonstrukce kanalizace, plynovodu, vozovek a pěší promenády Bubenského nábřeží. A to včetně semaforů nejen zde, ale i u lávky Holešovice–Karlín, která se ještě letos začne stavět,“ dodává Scheinherr.
Kde to vázne?
Náměstek Scheinherr v posledních týdnech tvrdil, že je terčem obecné kritiky neúnosné dopravní situace v hlavním městě. Nikdo mu ale podle jeho slov nepředložil konkrétní ukázky špatné koordinace uzavírek. Deník Metro tedy požádal o jeho komentář situace v Jeremiášově ulici, kde se tvoří kolony kvůli nešťastně umístěnému cyklopruhu. Redakce dále také chtěla komentář například k dopravnímu režimu na Proseku. Zde auta postávají v kolonách v Prosecké ulici. Ta je opravovaná dlouhodobě, což by samo o sobě nevadilo. Řidiči však musejí trasu objíždět přes Vysočany, které jsou ale podle zkušeností čtenářů kvůli provozu denně téměř neprůjezdné.
Náměstek se k situaci v těchto konkrétních ulicích pro deník Metro nevyjádřil. Ohradil se ale proti kritice opozičních zastupitelů, kteří tvrdí, že kromě koordinace samotné nezvládá jeho odbor ani dostatečně komunikovat s městskými částmi.
„Obecně jsou všechny důležité opravy na hlavních pražských komunikacích dopředu projednané magistrátním odborem pozemních komunikací a drah s příslušnými úřady městských částí a o výsledném rozhodnutí spolu se stanovením dopravního značení všechny městské části vědí. O povolených dopravních omezeních se městské části dozvídají v takovém předstihu, který jim umožní včas seznámit jejich občany s příslušným opatřením prostřednictvím různých kanálů,“ vysvětluje Scheinherr.
Nechtěný cyklopruh
Příkladů, kdy měl magistrát jednat buďto přímo proti přání jednotlivých radnic, či bez jejich výslovného souhlasu, lze v poslední době nalézt hned několik. Jeden z nejznámějších měl dohru minulý měsíc v Praze 5. Na vozovku křížení silnic Plzeňská a Kukulova totiž nechal magistrát prakticky ze dne na den namalovat cyklopruhy. Tím se jízdní pruhy pro auta zúžily tak, že nemohli projíždět ani vozidla Integrované záchranné služby.
Praha 5 se však postavila proti vybudovanému cyklopruhu a přiměla magistrát k přehodnocení řešení dopravy na této rušné ulici. Slib, že nově vzniklý cyklopruh a parkovací stání zmizí, byl naplněn před pár týdny.
„Něco podobného se odehrálo i přes nesouhlas městské části v Bucharově ulici, a to na křížení výjezdu z dálnice D5 s cyklopruhem. Pan radní Scheinherr byl radnicí Prahy 13 opakovaně upozorňován na to, že toto řešení je nebezpečné jak pro cyklisty, tak řidiče, ale zůstal k těmto výtkám absolutně hluchý,“ kritizuje náměstka Udženija.
Počet aut narůstá
Praha se jako každá metropole potýká s každoročním nárůstem individuální automobilové dopravy. Nejen na webu magistrátu se tak dočtete oficiální radu, že se automobil v Praze doporučuje jen při jízdě na delší vzdálenosti a mimo město. Jedním z důvodů, proč je aut v ulicích víc, je podle dopravních specialistů fakt, že si lidé během covidu zvykli na pohodlnější způsob cestování. Více aut a více uzavírek najednou tak tvoří pro pražské řidiče smrtící koktejl.
Samostatnou kapitolou jsou pak podle Scheinherra havarijní opravy plynovodů, vodovodních a kanalizačních řadů. Ty způsobují zácpy téměř vždy. „U významných staveb, které probíhají rok, ale i déle, jako je například modernizace železniční trati Praha Hostivař – Praha hlavní nádraží a s ní spojené dlouhodobé uzavírky na dotčených pozemních komunikacích v Praze10, se pak pravděpodobnost, že nehoda nastane, pochopitelně zvyšuje,“ doplňuje pro Metro Scheinherr.