metro.cz

Marek Benda: Jsem proti snaze udělat tu skanzen bez aut

  5:30
Dlouhými roky kovaný politik Marek Benda se přesně před týdnem stal novým předsedou pražské organizace ODS. Jelikož je v poslední době znám coby velký podporovatel volební aliance Spolu, většina od něj očekává, že se dohodne s dalšími stranami koalice a vytvoří tak nějakou podobnou partu „spiklenců“ i na pražské úrovni. V kuloárech se navíc o Bendovi začíná mluvit jako o člověku, který nejen uklidní spory ve straně, ale také možná vyrazí do boje o post příštího primátora. Není proto divu, že není příliš velkým fanouškem současného šéfa kraje Zdeňka Hřiba. „Určitě chci navazovat na mého předchůdce – zastupitele a starostu městské části Praha 9 Tomáše Portlíka a jeho vedení. Myslím, že jsme se s pražskou ODS vydali správným směrem. Mým zájmem je vytvořit silnou kandidátku a uspět příští rok ve volbách do pražského magistrátu,“ říká pro Metro Benda.
Marek Benda | foto: Profimedia.cz

V ODS jste jeden z nejvýraznějších zastánců koaličního projektu SPOLU. V Praze toto uskupení udělalo zhruba čtyřicetiprocentní výsledek. Můžete v komunálních volbách toto číslo zopakovat?
Zcela zjevně se ukázalo, že pražský výsledek není jen součtem preferencí jednotlivých stran, ale přináší něco navíc v podobě ochoty i poměrně indiferentních lidí včetně těch mladších, jít volit slušnou a sjednocenou pravici. Každý to známe ze svého okolí, od svých dětí a přátel, od lidí, které jsme potkávali v průběhu kampaně. To je fenomén, který by neměl být promarněn.

Takže tandem SPOLU půjde i do pražských voleb?
Pokládám za svoji povinnost v projektu i na pražské úrovni pokračovat. Ponechám samozřejmě na jednotlivých městských částech, jak si budou sestavovat svoje kandidátky, to je jejich zodpovědnost, ale na pražské úrovni chci za partnery z KDU-ČSL a TOP 09 vyrazit a pokusit se najít společné řešení.

Jak se stavíte k současné pražské vládní koalici, jejíž součástí jsou i vaši spojenci z řad TOP 09? Pokud by se do čela města dostala koalice vedená ODS, co by se dělo dál?
Řekl bych, že je právě mojí výhodou, že nejsem bezprostředně angažován v zastupitelstvu hlavního města, a tedy se na úrovni Prahy neúčastním dílčích šarvátek. Současné vedení hlavního města v čele s primátorem Hřibem pokládám za mimořádně aktivistické a chaotické.

Proč?
Současná míra ucpanosti a neprůjezdnosti Prahy ničí i mne, který převážně jezdí hromadnou dopravou. Praha potřebuje dobrou a rozumnou správu. Vstřícnou i k rozvoji podnikání a provozování živností.

Současnou koalici na magistrátu kritizuje za špatnou dopravní situaci v Praze mnoho politiků. Návrhů na řešení ale mnoho nepadlo. Máte v současnosti nějaké plány, jak situaci zlepšit?
Priority máme v oblasti dopravy nastavené dlouhodobě pořád stejně. Dostavbu okruhů, výstavbu a zkapacitnění P+R parkovišť a koordinaci oprav, aby nedocházelo ke zbytečným kolonám. Praha je naše hlavní město, žije tu skoro jeden a půl milionu lidí a doprava bude vždy důležité téma. Já osobně jsem byl vždy odpůrcem takových těch ideologicky motivovaných snah udělat z Prahy nějaký skanzen, v němž je osobní automobil sprosté slovo.

Tím narážíte na rétoriku současné pražské koalice?
Ano. Lidé prostě někdy chtějí jet autem, někdy jít pěšky a někdy použít MHD. Město k tomu musí nabízet prostor a poskytovat servis v podobě údržby, a ne Pražany vychovávat.

Jaká byla vaše hlavní motivace ke kandidatuře do čela pražské buňky? Šlo o dlouhodobější plán? Nebo vás, jak se říká, vytasili jako divokou kartu na poslední chvíli?
Určitě se nejednalo o nějaké spontánní rozhodnutí, ale o dlouhodobější a strukturálnější úvahu podpořenou skvělým výsledkem v parlamentních volbách. Dlouhodobě se ukazuje, že Praha potřebuje zejména v oblasti nadregionálních dopravních staveb jako okruh a metro úzkou spolupráci se státem. To je jeden z cílů mé kandidatury nejenom na úrovni ODS, ale i na úrovni státu, propojit vládu a ideálně, věřme, budoucí vládu nad Prahou.

V minulých týdnech proběhla médii kauza dělení IT zakázek na magistrátu, která se údajně neuskutečnila úplně standardně. Zda jde skutečně o tunel, zkoumá antimonopolní úřad. Jak by se měla situace řešit?
Tak v prvé řadě je to otázka politické odpovědnosti primátora Hřiba, potažmo celé koalice. Myslím si, že pokud z toho nevyvodí dotčení lidé příslušnou odpovědnost, voliči jim to spočítají i s úroky. Pražský volič je na podobné věci velmi citlivý, což je dobře. Případná trestněprávní rovina je na posouzení někoho jiného. Já osobně fanouškem politicky motivovaných trestních oznámení nejsem.

Jste v současnosti nejdéle sloužícím poslancem. Ve Sněmovně jste tuším skoro třicet let. Jaké zkušenosti ze sněmovní politiky na komunální úrovni nejvíce využijete?
Myslím, že jsem se za své působení v Poslanecké sněmovně naučil sjednávat a negociovat různé dohody, aby všechny strany odcházely alespoň částečně spokojené. Chtěl bych i na pražské úrovni přispět ke zmírnění konfliktů a hledání společných zájmů.

Bendovo zvolení do vedení pražské ODS má širší politický význam

  • Až donedávna to vypadalo, že dojde po volbách ve vedení pražské opoziční strany k souboji mezi tehdy ještě stávajícím šéfem pražské organizace Tomášem Portlíkem a místopředsedou Jiřím Zajacem. 
  • Benda byl dle politologů do čela zvolen z prostého důvodu – může zájmy buňky prosazovat na celostátní úrovni snáze než jeho rivalové. Portlík se v příštích volbách s velkou pravděpodobností stane volebním manažerem.
  • Bendovo zvolení do vedení pražské ODS má širší politický význam i proto, že je jedním z nejdůležitějších spojenců předsedy a kandidáta na premiéra Petra Fialy. Celkem logicky se o něm tak v kuloárech strany hovoří nejen jako o případném kandidátovi na vedení Prahy, ale i příštím předsedovi poslaneckého klubu ODS.
  • Benda zasedal už v porevoluční České národní radě, od té doby je s výjimkou dvou let poslancem. Je tak nejdéle sloužícím členem dolní parlamentní komory. Za sebou má deset volebních období.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek