metro.cz

Větší foto
Pražané už mohou v ulicích potkat tramvaj v novém šedo-červeném designu Pražské integrované dopravy. S novou vizuální identitou už jezdí jeden autobus, časem tak budou vypadat všechny spoje v síti, která se rozšiřuje i do středních Čech. (19.5.2021) | foto: Michal Turek, MAFRA

Plýtvání? Autobusy v metropoli vyřazují ještě před koncem životnosti

  11:54
Je to několik týdnů, co pražský dopravní podnik vyřadil pět autobusů typu SOR NB 12. Jde o klasický model městského nízkopodlažního autobusu, který je v současnosti pro pražskou MHD typický. Jeho životnost ale byla podle některých fanoušků hromadné dopravy o něco kratší, než předpokládali. Dopravce se brání, že odepsáním získává náhradní díly.

„Jedná se o dvanáct let staré autobusy plnící normu euro 5. Maximální limit jejich stáří je přitom organizátorem dopravy stanoven na patnáct let. Proč tedy dopravce vozy vyřadil a neprovozuje je další tři roky? Odpověď je prostá. Vozidla jsou ve stavu, kdy by bylo nutné provést velkou, investičně náročnou opravu,“ uvádějí redaktoři facebookové stránky Tramvaje v České republice.

Oprava by se podle nich vyplatila pouze v případě, že by vozidla mohla jezdit déle než zmíněných patnáct let. Dopravní podnik (DPP) je tedy podle nich nucen relativně mladé autobusy odstavit a vyřadit z ekonomických důvodů. „Pokud se vozidla nepodaří odprodat, dojde k jejich likvidaci,“ dodávají redaktoři s tím, že pražský dopravce nejedná ekologicky.

Deník Metro se obrátil na zástupce dopravního podniku s otázkou, jakými faktory se vyřazování městských autobusů řídí. Podle mluvčí DPP Anety Řehkové je jich docela hodně. „V případě prvních autobusů SOR typové řady NB 12 se jedná o jejich fyzický stav, kdy by bez větších investic nebylo možné tyto vozy udržet na potřebné technické úrovni. Výrobce u této typové řady deklaroval životnost dvanáct let, která byla dosažena,“ vysvětluje pro deník Metro Řehková.

Na toto časové období jsou podle ní rovněž navázány další smluvní závazky dopravce. Zejména pak dodávky potřebných náhradních dílů. Ty jsou podle ní nedostatkovým zbožím. „Vytěžením těchto vozů získáme díly, které pak můžeme využít u dalších, které budou nadále provozovány. V daném kontextu je třeba rovněž pracovat s obnovou vozového parku, respektive náhradou vyřazovaných vozů za nové, využitelností dané kategorie v rámci aktuálních potřeb objednatele přepravních služeb, opravárenskou kapacitou, případně také s parkovacími možnostmi jednotlivých garáží,“ popisuje Řehková. Nemá tak podle ní význam věnovat úsilí na to, aby každý autobus vydržel v provozu zmiňovaných patnáct let.

„Některé se tohoto stáří dožijí, ale dělat u jiných velké opravy a pak vozy stejně muset v patnácti letech vyřadit, by bylo velice marnotratné,“ dodává pro deník Metro Řehková.

SOR NB 12 je model autobusu, který je vyráběn společností SOR Libchavy. Prototyp vznikl v roce 2006, sériová výroba pak byla zahájena o dva roky později. Právě jeden zástupce tohoto modelu, kterému se přezdívá SoRÁČ, letos v květnu vyfasoval oficiální šedo-červený stejnokroj Pražské integrované dopravy.

Komentáře

zpět na článek