metro.cz

V autobusech hlásí problémy roboti. V Praze Standa, v Plzni Jan

  4:54
Řidiči MHD sahají při jízdě po mikrofonu jen tehdy, pokud nemají k dispozici nahrávku. Jinak jim pomáhá technika.
ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Šoféři autobusů si při své práci v ulicích metropole stále méně „povídají“ s cestujícími přes mikrofon v kabině. Vyplývá to z postřehů, které deník Metro zaznamenal od několika čtenářů. Podle mluvčí dopravního podniku Anety Řehkové mají totiž řidiči k dispozici stále více předchystaných nahrávek.

„Jejich využívání, jež nahradilo dříve používané přímé udílení pokynů řidičem autobusu, se v praxi velmi osvědčilo. Připravená hlášení, kterých je asi třicet, působí přiměřeně autoritativně a přitom bezkonfliktně. Jsou navíc slyšitelná a srozumitelná v celém voze a našim cestujícím poskytují vyčerpávající informace. Některá se zároveň zobrazují v textové podobě na vnitřních LCD monitorech,“ říká pro deník Metro Řehková.

V provozu autobusů zaznívá několik typů hlášení. Konkrétně jde o nahrávky hlášení zastávek, dále hlášení dopravně-provozních informací i hlášení informací určených pro řidiče.

„V drtivé většině jsou hlášení realizována profesionálem. V případě potřeby nového hlášení jsou předem namluvené části textů skládány do logických celků, ze kterých vznikne výsledná relace s přirozenou intonací. V případech krátkodobé nebo operativní potřeby a dále v případech, kdy nejsou k dispozici příslušné profesionální nahrávky, je pak volena ještě jedna cesta. A to využití umělého hlasu, takzvaného syntetizátoru,“ dodává pro Metro Řehková.

Řidič nebo robot
Programově generované slovo hlasovým syntetizátorem, které zní také například v liberecké MHD, je téměř k nerozeznání od lidského hlasu. Ten robotický je o to přesvědčivější, oč má daný dopravce kvalitnější techniku. Robotický hlas má obvykle nějakou živou předlohu, a když se stane cokoli mimořádného, hlášení je namluvené za pár sekund. Jde o funkci převodu textu na mluvený projev, kterou umí již hezkých pár let například tradiční webový nástroj Google překladač. „Díky průběžnému rozvoji informačních technologií a možností je úroveň a intonace takto pořízených nahrávek velmi kvalitní. Nahrávka pořízená prostřednictvím syntetizátoru je v případě dlouhodobějšího používání následně nahrazena opět hlášením profesionálního spíkra,“ vysvětluje mluvčí dopravního podniku.

Stanislav a Jan
Automatický převod psaného textu na řeč, která zní stejně jako člověkem předem namluvené hlášení, využívají i další české dopravní podniky. Kromě zmiňovaného Liberce je to například Ostrava či Plzeň. Ve všech těchto metropolích uslyšíte, stejně jako v Praze, robotický hlas od firmy SpeechTech. V Praze zní dle zvolené barvy hlasu a typu namluvení varianta Stanislav. V Plzni pro změnu Jan, v Ostravě pak dvojice hlasů Stanislav a Iva.

„Aby měl program k dispozici dostatek namluvených slov pro tvorbu jakéhokoli hlášení nejrůznější délky i charakteru, musí zkušený řečník strávit v nahrávacím studiu více než dvacet hodin,“ popisuje vznik podkladů pro robotický hlas mluvčí společnosti Stanislav Pfauser.

Příští stanice Motol
Nejcharakterističtější hlasy známé z pražské MHD najdete v metru. Na trase A zní ve vagonech názvy stanic „z úst“ české rozhlasové moderátorky Světlany Lavičkové. Ta naposledy namlouvala na nově dostavěné trase metra A v roce 2014. Na béčku je slyšet bývalá moderátorka a exmluvčí nemocnice Motol Eva Jurinová. Na lince metra C pak promlouvá rozhlasový moderátor Tomáš Černý.

Hlas v metru má svá specifika a v minulosti se vždy vybíral přímo v jedoucí soupravě metra, a to z několika verzí. Podobně se má volit profesionální spíkr i v budoucnu pro trasu metra D. Variant má být více než desítka.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek