metro.cz

Další 1 fotografie v galerii
Ukázka toho, které směrovky se mají odstranit a které nikoliv. | foto: Metro.cz

Dvojí metr? Směrovky na Čerňáku probudily debatu. Odstraňování prý probíhá chaoticky

  5:49
Co je pro řidiče hodnotná směrovka, která jej navede na místo určení, a co jen nevkusná reklama? Tahle otázka v posledních dnech rezonuje zejména na východním okraji metropole. Jak již deník Metro informoval čtenáře minulý týden, parkovací dům na Černém Mostě tu „zdobí“ tři velké směrové tabule opatřené šipkami. Ty zde nechalo zřídit vedení hlavního města jako úlitbu několika obchodním domům, které na oplátku poskytly pozemky. Šlo o to samé vedení Prahy, které směrovky v posledních letech hromadně odstraňuje.

„Umístění navigačních či reklamních tabulí na střeše parkovacího domu P+R na Černém Mostě je přitom typická ukázka špatně až mizerně odvedené práce. Pokud tabule mají sloužit jako upozornění na inzerované provozovny, tak nedodržují absolutně základní pravidlo pro navigační cedule. Tabule jsou úplně mimo zorný úhel řidiče, konkrétně mimo oblast centrálního vidění,“ říká pro deník Metro obchodní ředitel společnosti Směrové Tabule.cz Vojtěch Horáček. „Pokud bude magistrát chtít, vyřešení nefunkčnosti navigačních tabulí na Černém Mostě pro něj máme připraveno. Zabere asi desetinu plochy a přinese tedy méně vizuálního smogu. Navíc jako náš příspěvek k jeho snížení po dobu prvních šesti měsíců nebudeme účtovat nájem. Praha každopádně neměří stejným metrem. Tabule na Černém Mostě neplní svůj účel a představují skutečný vizuální smog, jenž by měl být odstraněn,“ dodává Horáček.

Právě zmíněná společnost, která je výhradním pronajímatelem směrových tabulí v hlavním městě, totiž kvůli magistrátu pomalu ale jistě přichází o své živobytí. Specializuje se totiž právě na navigační systém takzvaně na poslední kilometr, kdy mohou selhávat navigace v mobilu či autě. Magistrátu ale vadí, že zmiňované směrovky nevypadají dostatečně vkusně.

„Jedná se přitom o propracovaný systém. Klienti dříve objednávali průměrně dvě až tři tabule na jednu provozovnu – tedy jen v blízkém okolí své provozovny. Umístění směrovek bylo zpoplatněno a magistrátu plynuly z tohoto pronájmu nezanedbatelné příjmy v řádech milionů korun ročně. Systém fungoval ze všech relevantních hledisek a podpořený mimo jiné posudkem dopravního psychologa, hodnocením dopravního experta a stanoviskem Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy,“ vzpomíná Horáček.

Soumrak směrovek
Současné vedení magistrátu si vytklo za cíl snižování reklam a omezení vizuálního smogu. V rámci tohoto boje vypovědělo provozovatelům smlouvu na umisťování směrovek na komerční cíle. Následně dostalo výpověď něco kolem šesti set sloupů na směrovky. Podle kritiků šlo však o nesystémové řešení.

„Vypovězeny jsou pouze směrovky na komerční cíle, jiný typ navigačního značení, jako jsou šipky na soukromých pozemcích či tabule na sloupech veřejného osvětlení, omezeny nejsou. Jasným příkladem nesystémovosti a nerovnosti přístupu Prahy jsou například hnědé šipky dopravního značení. U některých firem a organizací se jejich navigace považuje za dopravní značení, a tak je také povolena. Takové dopravní značení se ale využívá také na komerční cíle,“ vysvětluje Horáček.

Povolené šipky
Hnědé směrové tabule jsou v hlavním městě namířeny například na vysočanskou O2 arenu či botanickou zahradu v Troji. Fotbalový stadion na Letné, kde hraje i česká reprezentace, má dokonce desítky směrovek ve formě dopravního značení po celé Praze. Zástupci magistrátu ale argumentují tím, že v případě směrovek u silnic nejde vždy jen o vizuální smog. V některých místech totiž plochy s šipkami také komplikují údržbu a úklid. V neposlední řadě rozptylují řidiče při jízdě. Zaujmout a přitáhnout oči lidí za volantem firmy Směrové Tabule.cz i konkurenční Bulldog reklama a další podobné logicky chtějí. Na svém webu dokonce Směrové Tabule.cz radí, jaké barvy a zorný úhel zvolit.

Odstraňování zakázaných cedulí kolem cest má na starost hned několik radních a není jednoduché se v jejich gescích zorientovat. Složitost procesu odstraňování cedulí deníku Metro vysvětlil radní pro správu majetku Jan Chabr. „V případě nelegálních billboardů rozlišujeme dva druhy. Takové, které jsou umístěny v rozporu s platnými předpisy, a těmi, které byly v minulosti povoleny, nicméně postupnou změnou právních předpisů, jak zákonů, tak třeba pražských stavebních předpisů, se staly nelegálními i po dřívějším souhlasu a souladu s legislativou. Tento případ představuje náročnější proces,“ říká pro Metro Chabr s tím, že se v případě neodstranění věc řeší takzvanou exekucí na odstranění. Díky snaze města tak podle něj zmizelo již více než dvě stě podobných nosičů.

Směrovky jako takové má však podle Chabrova týmu v gesci náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Ten samý náměstek, který si minulý týden pochvaloval směrovky na Černém Mostě. „Povedlo se nám domluvit pouze nápisy u střechy parkoviště. Byly to podmínky pro získání pozemků a souhlasů k napojení do křižovatky. Bez toho by se parkoviště nepostavilo,“ svěřil Metru před několika dny Scheinherr.

Inteligentní naváděcí systém má každá evropská metropole a v Praze funguje již 20 let. Město od svého záměru odstraňovat komerční směrovky u silnic však ustoupit nehodlá. To, že tyto cedule nemají u cest co dělat, tvrdí i odborníci z Ústředního automotoklubu ČR. Motoristé se podle nich totiž již nyní potýkají s přemírou klasických dopravních značek, kterým musejí věnovat pozornost.

Komentáře

zpět na článek