metro.cz

Cvak a obluda je fuč. Problém je s vraky z ciziny či s vozem, který nestojí na městském pozemku

  17:10
Vozidla bez kol, mech na kapotě a kolem aut střepy. Kdepak, tohle není vrakoviště, ale sídliště Novodvorská v Praze 4. Obešli jsme pár ulic a nafotili a nahlásili deset vozidel, která buď evidentně vypadala jako vrak, či mají propadlou „technickou“. Panelákové sídliště a jeho okolí jsme nevybrali náhodou. O místa je tu nouze. Řidiči dokonce parkují „v druhé řadě“. Své auto odstaví před vůz souseda a nechají vyřazeno, takže je možné ho snadno odtlačit.
Tento vůz stojí na soukromém parkovišti. Město nemůže nařídit jeho odstraněni.

Tento vůz stojí na soukromém parkovišti. Město nemůže nařídit jeho odstraněni. | foto: Metro.cz

Na základě odpovědí od týmu aplikace Změňte.to jsme nahlášená auta rozdělili do pěti kategorií.

Vrak odstraní
Za úspěch se dají v našem testu považovat hned čtyři výzvy k zahájení řízení, které by mělo vést k uvolnění parkovacího místa. Octavia bez zadního skla plná odpadků přímo v Novodvorské ulici, nissan s popraskanou karoserií a deset let propadlou technickou kontrolou (TP) ve Vavřenově ulici a dvě rachotiny na parkovišti v Údolní – volkswagen ve špatném stavu s potrhaným štítkem, kde není poznat platnost technické, a audi bez kol. Tyhle čtyři obludy jsou „technicky nezpůsobilé k provozu“. Správa služeb proto „podala návrh k uložení povinnosti provozovateli vrak odstranit“. Pokud se po dvou měsících nic nestane, správa přesune vůz na odtahové parkoviště a bude od provozovatele vymáhat náklady. Půl roku poté bude vůz následně nabídnut ve veřejné dražbě nebo ho zlikviduje.

Také tuto obludu, která stojí na parkovišti v Údolní, odstraní.

Výzva majiteli
Na parkovišti v Novodvorské, kde řidiči stojí „v druhé řadě“, se nachází také favorit, který je v relativně dobrém stavu. Má však platnou technickou kontrolu jen do července 2020. Podobně je na tom i modrý volkswagen v ulici Psohlavců. Tomu propadla technická loni v červnu. Zjednodušeně řečeno, podle platných předpisů již uplynula doba, kdy mohla tato auta stát na pozemní komunikaci. Správa služeb proto vyzvala provozovatele, aby odstranili důvod, pro který nesmí být vozidlo provozováno na komunikacích (tedy aby si nechali udělat technickou – pozn. redakce), nebo ať vůz odstraní mimo pozemní komunikaci.

Favorit má technickou do srpna 2020. Město vyzve jeho provozovatele, ať si TP obnoví, nebo ať vůz odstraní z komunikace.

Koronavirová výjimka
Loni v dubnu začala platit novela, která městům výrazně pomáhá odstraňovat vraky z ulic. Předpis říká, že pokud má vozidlo propadlou „technickou“ déle než půl roku, nemá na veřejné komunikaci co dělat. Do novely ale promluvila pandemie. Evropská unie totiž přišla „s dočasným opatření s ohledem na rozšíření onemocnění covid-19, jež se týkají prodloužení některých osvědčení, licencí a povolení“. Na základě tohoto nařízení se prodloužil i termín, dokdy si musí provozovatel auta zařídit technickou. Pokud někomu skončila TP v termínu od 1. 9. 2020 do 30. 6. 2021, má k zákonným šesti měsícům navíc dalších deset k tomu, aby se o vůz postaral. Výjimka se týká také tmavého volkswagenu v Novodvorské.

Vůz má platnou technickou kontrolu do září 2020. Podle výjimky, kterou přináší nařízení EU, zatím na pozemní komunikaci být může.

Mimo městský pozemek
Při našem obcházení sídliště jsme narazili také na dvě auta, která se evidentně už roky nepohnula. Podle zpětné vazby od týmu aplikace Změňte.to ale nemůže magistrát v těchto konkrétních případech nařídit jejich odstranění. Vozidla totiž nestojí na pozemku, který je ve správě města. Peugeot s jedním vypuštěným kolem už roky stojí za závorou na parkovišti společnosti EMH South. Daewoo podestlané mechem pro změnu parkuje na pozemku, který podle katastru vlastní stát. To však není poznat. Před vchodem Novodvorská 1005/150 totiž běžně parkují i další auta. Nikde žádná cedule, nikde žádná brána. Na první pohled je to ulice jako každá jiná.

Mechovou podestýlku má vůz, který stojí na pozemku státu. Město nemůže nařídit jeho odstranění.

Auto z ciziny
Krátká je magistrátní aplikace i na toyotu z parkoviště v Údolní. Vůz nemá českou SPZ, tudíž není v registru. Tuzemské úřady proto nemohou zjistit, zda má platnou technickou kontrolu. 

Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek