metro.cz

Vážíte přes sto kilo? Radši si na lávku vezměte metr

  5:42
Lávka vedoucí přes smíchovské koleje směrem do Radlic rezne. TSK Pražany před nebezpečím propadnutí varuje novou značkou.

Další 3 fotografie v galerii
Cedule u lávky vedoucí nad nádražím ze Smíchova do Radlic. | foto: Metro.cz

Průměrný český muž váží podle statistik něco přes osmdesát kilogramů. Jsme ale jeden z národů s nejvyššími sklony k nadváze, a tak je poměrně běžným jevem, že se po ulicích hlavního města procházejí i Pražané vážící něco přes metrák. Pokud patříte mezi ně a jste zvyklí zkracovat si občas cestu ze smíchovského parčíku do Radlické ulice po místní lávce, zpozornějte.

Podle dvojice nových cedulí, které na oba jeho konce umístila Technická správa komunikací (TSK), sem již pro vlastní bezpečí nesmíte vyrazit se stejně stavěným kamarádem či třeba plnoštíhlou partnerkou.

„Na značce se píše o zákazu shlukování osob a maximální zatížitelnosti dvě stě kilogramů na metr čtvereční. Takže to při mých sto třiceti kilech nemůžeme jít po můstku s partnerkou za ruku,“ směje se muž kolem čtyřicítky, kterého se deník Metro na značku dotázal ve smíchovském parčíku.

Hromotlukům vstup zakázán
Procházku po zrezlém můstku vedoucím ze Smíchova do Radlic přes vlakové koleje každý den absolvuje mnoho lidí. Zatímco nedaleko na železničním mostě přes Vltavu se lávky pro pěší v předchozích letech opravovaly, zde jsou již roky vidět nánosy rzi a zalátané díry. Lávka se při projetí vlaků také houpe a podle zjištění deníku Metro nepřipadala řadě místních bezpečná již nějaký ten čas. Nyní došla ke stejnému závěru i TSK, která si je trochu nešťastně voleného textu na ceduli vědoma.

„Dopravní značku typu E13 s textem o omezené zatížitelnosti a zákazu shlukování osob na lávce jsme nechali instalovat z důvodu celkového stavebního stavu. Ten je podle našich zjištění označován písmenem V, což stanovuje zatížitelnost lávky právě na oněch dvě stě kilogramů na metr. Jedná se o čistě preventivní opatření. Pro představu mohu uvést, že původní zatížitelnost byla dvojnásobná,“ vysvětluje pro deník Metro mluvčí TSK Barbora Lišková.

Zmatená starostka
O tom, že je lávka dlouhodobě v nevyhovujícím stavu ví i starostka Prahy 5 Renáta Zajíčková. Z jejího vyjádření pro deník Metro vyplývá, že ani ona sama netuší, na co konkrétně si mají místní po přečtení textu na ceduli dávat pozor.

„Chápu, proč je tam značka umístěna. Informaci o zákazu shlukování rozumím, jenom nevím, jestli je pro občany vyjádření omezení v kilogramech na metr čtvereční úplně pochopitelné,“ říká pro Metro Zajíčková.

Padne bez náhrady
Oprava odjezdové haly a jižního křídla přilehlého Smíchovského nádraží začne zřejmě v roce 2023, nástupiště a severní část se dle odhadů začnou rekonstruovat již příští rok. Smíchovská lávka má tak před sebou přinejlepším poslední měsíce života.

„Lávka se má demolovat bez náhrady, místo ní bude vybudována nová lávka u budoucího terminálu Smíchovské nádraží. Z tohoto důvodu opravu stávající lávky neplánujeme, byť jsme s ní v minulosti počítali a připravovali zlepšení zatížitelnosti a stavebního stavu,“ popisuje pro Metro Lišková.

Částečnou demolici lávky podle ní navrhla Správa železnic, a to z důvodu rekonstrukce nástupišť. „Z lávky by pak zbylo pouze torzo bez logické návaznosti. TSK souhlasila pouze za předpokladu demolice celé lávky najednou. Druhou část lávky měl demolovat developer. Ale k tomu v tuto chvíli nemáme upřesňující informace,“ dodává pro Metro Lišková.

Nechodit a nedupat
Bezpečnost pražských můstků je diskutovaným tématem hlavně od konce roku 2017. Tehdy se zřítila lávka v Troji, načež bývalé a poté současné vedení hlavního města postupně nechávalo revidovat a opravovat lávky pro pěší, kde to jen šlo. Kde byly technické komplikace, odklady či nebylo možné opravovat vůbec, tam si podobně jako nyní na Smíchově pomohli úředníci umístěním cedule.

Řadu měsíců se tak nemohlo chodit vždy po jedné ze dvou lávek na již zmiňovaném železničním mostě na Výtoni. Strach o bezpečnost Pražanů po pádu Trojské lávky pak v roce 2018 na několik měsíců omezil provoz na můstku v Praze 16. Ani zde se to tehdy neobešlo bez zvláštní cedule.

„Provoz na lávce přes Berounku je ze statických důvodů omezen. V rámci bezpečnosti procházejte po lávce jednotlivě,“ psalo se tehdy na cedulích, které byly umístěné na obou březích.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek